فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

مشاهدات مدیر بخش فارسی بی‌بی‌سی از انقلاب بحرین/ به یاد روزهای انقلاب ایران افتادم

    مشاهدات مدیر بخش فارسی بی‌بی‌سی از انقلاب بحرین/ به یاد روزهای انقلاب ایران افتادم
    به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، " صادق صبا" که اخیرا سفری به بحرین داشته در گزارشی مشروح به دیده‌ها و شنیده‌های خود از این کشور و انقلاب مردمی آن می‌پردازد. وی درباره نحوه ورودش به بحرین و مشاهداتش می‌نویسد:
    "کسری ناجی"، از گزارشگران بی‌بی‌سی به همراه یک فیلمبردار در آخرین روز سال گذشته وارد منامه شدند و من نیز در روز عید به آنها ملحق شدم. در روز اول ورودم با شیخ "عبد العزیز بن مبارک آل‌خلیفه"، سخنگوی حکومت بحرین و رئیس رسانه‌های خارجی آن کشور ملاقات کردم.
    مدیر بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد: در روز دوم به ما خبر دادند که در روستای "شهرکان"، در حدود 20 کیلومتری جنوب غربی منامه مراسم عزاداری برای جوانی برگزار می‌شود که بر اثر شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی رژیم بحرین به شهادت رسیده است؛ فورا خود را به آنجا رساندیم و از نزدیک عمق نارضایتی و خشم مردم بحرین علیه خانواده سلطنتی و به ویژه شیخ "حمد بن عیسی آل‌خلیفه"، پادشاه بحرین را احساس کردیم.
    صبا گزارش خود را اینگونه ادامه می‌دهد: پس از برگزاری مراسم ترحیم در مسجد روستا ، جمعیت چند هزار نفری از زنان و مردان و افراد مسن و کودکان و در راس آنان روحانیون شیعی به طرف قبرستان ستا به حرکت درآمدند. فریادهای خشمگین "سرنگون باد حمد" فضا را پر کرده بود. دیوارهای خانه‌ها و مغازهای روستا پر بود از شعار علیه حکومت. جمعیت به گورستان رسید و دور قبر جوان به شهادت رسیده حلقه زد. سپس یک روحانی شروع به مرثیه خوانی کرد، بی‌اختیار به یاد روزهای انقلاب ایران افتادم. شباهت‌ها باور نکردنی بود.
    مدیر بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی تاکید می‌کند: برای من بسیار جالب بود که ترسی در چهره تظاهرات‌کنندگان نمی‌دیدم، آنها صورت‌های خود را نمی‌پوشاندند و در جلوی دوربین ما به راحتی ظاهر می‌شدند. در چند تظاهرات دیگر در روزهای بعد در نقاط دیگر کشور هم وضعیت همین‌گونه بود. ترس در دل مردم ناراضی بحرین فرو ریخته و این خطر بزرگی برای رژیم بحرین به شمار می‌آمد.
    صادق صبا می‌افزاید: در پایان مراسم، نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با گاز اشک‌آور جمعیت را متفرق کردند.
    وی تاکید می‌کند: زنانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند، همه بدون استثنا حجاب اسلامی دارند.
    مدیر بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی می‌افزاید: رژیم بحرین از عمق نارضایتی مردم این کشور آگاه است، اما می‌گوید برنامه گسترده‌ای برای اصلاحات در کشور آغاز کرده است. در یکی از این نقاط که ما حضور داشتیم و مشغول فیلمبرداری و تهیه گزارش بودیم، حداقل پانزده هزار نفر شرکت داشتند و شمار کلی تظاهرات‌کنندگان را می‌شد، بیش از صد هزار نفر برآورد کرد.
    صبا توضیح می‌دهد که دو هفته پیش از آن هم تظاهرات مشابهی صورت گرفته بود و مقامات بحرینی از تعداد صدهزار نفر شرکت کننده و نیروهای مخالف از شمار دویست هزار صحبت می‌کردند.
    وی تاکید می‌کند که پادشاه بحرین با مشکل بزرگی روبروست. بعضی معتقدند، او بین حفظ اتحاد خانواده آل‌خلیفه و حفظ اتحاد کشور در تعارض قرار گرفته است. نخست‌وزیر بحرین عموی پادشاه بیش از چهل سال است که این سمت را بر عهده دارد و برکناری او می‌تواند تبعات بسیاری برای پادشاه به دنبال داشته باشد و ابقای او در این مقام، حتی محافظه‌کار‌ترین مخالفان را هم خشمگین می‌کند.
    صبا می‌افزاید: یکی از چهره‌های برجسته و سرنوشت‌ساز در آینده بحرین بی‌شک "آیت‌الله شیخ عیسی قاسم" است که برای دیدن او به مراسم نماز جمعه در منطقه الدراز رفتیم. او بیش از هفت سال در حوزه علمیه قم تحصیل کرد و یکی از مهمترین استاتید وی "آیت‌الله کاظم حائری" بود که از مراجع تقلید شیعیان به شمار می‌آید. مقامات بحرینی آیت‌الله عیسی قاسم را بنیانگذار جمهوری اسلامی در بحرین می‌دانند.
    مدیر بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی وضعیت بحرین را خطرناک توصیف و تاکید می‌کند که کشتار مخالفان در سال گذشته بخش مهمی از جامعه را به مخالفت آشکار با رژیم سلطنتی آن کشور کشانده است.
    وی در پایان تاکید می‌کند: با این حال آنچه مسلم است، اینکه بعید به نظر می‌رسد، عربستان سعودی اجازه دهد در همسایگی آن و در یک کشور عربی، یک حکومت شیعه طرفدار جمهوری اسلامی تشکیل شود.
» بازگشت | تاریخ : 8 اردیبهشت 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 2 671 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA