فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

نقش سفارت آمریکا در بحران اخیر مصر

    نقش سفارت آمریکا در بحران اخیر مصر

    نقش سفارت آمریکا در بحران اخیر مصر

    سرزمین فراعنه این روز‌ها در آتش می‌سوزد و حتی نیلِ پرآب هم توانایی خاموش کردن جهنم این روزهای قاهره را ندارد. میدان «التحریر» هر روز و هر ساعت و هر لحظه شاهد تظاهرات گسترده موافقان و مخالفان رئیس‌جمهور مرسی است که با «مرگ بر...» و «درود بر...» پا به میدان می‌گذارند و نهایتا با درگیر شدن نیروهای نظامی، خاک میدان را سرخ می‌کنند.
    به گزارش رجانیوز، در میان تحولات این روزهای مصر، نقش کاخ سفید پررنگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و واشنگتن تلاش می‌کند تا زمینه را برای تغییر ساختار حکومت در این کشور تسهیل و تسریع کند. نگاهی به رویکرد ارتش مصر که روابط صمیمانه و سازمانی گسترده‌ای با ایالات متحده آمریکا دارد، مشخص می‌کند که یک شبه کودتا با حمایت کامل آمریکا در آستانه وقوع است.
    ازتش مصر در زمان انقلاب مردمی این کشور که منجر به سقوط رژیم حسنی مبارک شد، رویکردی بی‌طرفانه داشت و تلاش کرد تا ضمن عدم الحاق به هیچکدام از طرفین درگیری – مردم و رژیم مبارک – زمینه را برای انتقال قدرت فراهم کند؛ موضوعی که نهایتا به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن محمد مرسی انجامید.
    ارتش اما این روز‌ها جهت‌گیری دیگری دارد. بیانیه و اولتیماتوم ۴۸ ساعته ارتش به دولت برای سروسامان دادن به اوضاع که در حمایت از مخالفین دولت صادر شد، رسما بوی کودتا می‌دهد. هر چند مقامات ارشد بعدا تاکید کردند که این اولتیماتوم به معنای کودتا نبوده اما کار‌شناسان معتقدند که نیروهای نظامی با حمایت واشنگتن به دنبال سرنگونی دولت مرسی هستند.
    همزمانی بحران مصر و میدان التحریر با ناآرامی‌های ترکیه و میدان تقسیم، فعالان و اندیشمندان روابط بین‌الملل را به این نتیجه رسانده که خط اصلی جریانات ضداسلامی در این دو کشور توسط آمریکا هدایت می‌شود. به هر حال، جمعیت اخوان المسلمین به عنوان حامی اصلی مرسی و همچنین حزب اعتدال و توسعه به عنوان پایگاه رجب طیب اردوغان، در زیرمجموعه گروه‌های اسلامی دسته‌بندی می‌شوند و تنها گروه‌هایی هستند که قائل به اداره کشور با احکام و قوانین اسلامی – هر چند با تفسیر مخصوص به خود – هستند.
    این مساله به هیچ عنوان مورد تایید آمریکا نیست. واشنگتن در ابتدا به اخوان اعتماد کرد و از آن‌ها حمایت و با آن‌ها گفتگو کرد. به دلیل حمایت آن‌ها از کمپ دیوید هم به آن‌ها اطمینان کرد اما اکنون آمریکا از حمایت اخوان برگشته و نمی‌توان نقش آمریکا را در بسیج علیه اخوان نادیده گرفت. در واقع می‌توان گفت در ترکیه و مصر اتفاقی که در حال وقوع است، «حذف اخوان» است.
    تفنگداران آمریکایی در آستانه تظاهرات بزرگ مردم مصر علیه محمد مرسی، به بهانه «حمایت از سفارت آمریکا در قاهره» در نزدیکی سواحل مصر مستقر شده‌اند؛ موضوعی که بار دیگر آن لطیفه تلخ را یادآوری می‌کند که «چرا هیچوقت در آمریکا کودتا نمی‌شود؟ چون آمریکا در کشور خود، سفارت آمریکا ندارد!»
» بازگشت | تاریخ : 9 فروردین 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 3 286 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA