فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

تبیین دین حق ودین باطل به علل چهارگانه

    تبیین دین حق ودین باطل به علل چهارگانه

    حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) : تبيين و تحرير بهتر هر موضوعي به بيان علل چهارگانه آن بستگي دارد. از اين‏رو، علل چهارگانه دين را تحليل مي‏كنيم؛ البته اين تحليل به نحو تقريب است و نه تحقيق؛ زيرا علّت‏هاي حقيقي، راجع به معلول‏هاي واقعي است
    دين، گاهي به حق و زماني به باطل وصف مي‏شود؛ زيرا مجموعه عقايد و اوصاف اخلاقي و احكام فقهي و حقوقي، يا حق است يا باطل، يا ممزوج از حق و باطل است. مجموعه عقايد و اخلاق و مقررات حق را دين حق گويند و جز آن را دين باطل نامند؛ خواه باطل محض باشد يا حق مخلوط؛ زيرا مجموع حق و باطل نيز باطل است، نه حق.
    قرآن كريم، ره‏آورد انبيا (عليهم‏السلام) را دين حق مي‏داند؛ چون عقايد و اخلاق و مقررات آن مطابق با واقع است و هرآنچه كه مطابق نظام هستي، و محصول خداي سبحان است، حق است. خداوند به پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: حق از پروردگار تو سرچشمه مي‏گيرد: (الحق من ربّك)[1]. نيز در جاي ديگر فرمود: به دين حق، متدين نمي‏شوند: (و لا يدينون دين الحقّ)[2].
    اسلام، دين الهي است كه ره‏آورد همه انبياست؛ چنان‏كه خداوند فرمود: (إنّ الدّين عندالله الإسلام)[3]. اسلام، دين حقّي است كه اگر كسي جز آن را انتخاب كند، مقبول خداوند نيست: (ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه) [4]؛ هر كس كه آييني جز اسلام را انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد.
    دين باطل، ره‏آورد طاغوت و طاغوتيان است. خداوند، هنگام سخن از باطل‏گرايي فرعون مي‏فرمايد: فرعون به قومش گفت: من مي‏ترسم موساي كليم (عليه‏السلام) دين شما را عوض يا در سرزمين شما فساد كند. از اين‏رو، بايد او را از بين برد: (إنّي أَخاف أَن يبدّل دينكم أَو أَن يُظهر في الأَرض الفساد) [1]؛ يعني موسي مي‏خواهد آييني كه در كشور مصر حكومت مي‏كند و بر افكار و انديشه مردم سايه افكنده، دگرگون سازد. آنچه كه بر مردم مصر حكومت مي‏كرد، مجموعه عقايد و اخلاق و قواعد و مقررات اجتماعي و نظامي و سياسي غير الهي و محصول انديشه بشر طاغي بود كه امري باطل است و قرآن از آن به دين ياد مي‏كند: (دينكم).
    تبيين دين حق به علل چهارگانه
    تبيين و تحرير بهتر هر موضوعي به بيان علل چهارگانه آن بستگي دارد. از اين‏رو، علل چهارگانه دين را تحليل مي‏كنيم؛ البته اين تحليل به نحو تقريب است و نه تحقيق؛ زيرا علّت‏هاي حقيقي، راجع به معلول‏هاي واقعي است و دين، چون وحدت حقيقي ندارد، معلول حقيقي نيست.
    مراد از علل چهارگانه شي‏ء، علت‏هاي فاعلي، غايي، صوري و مادّي آن است. هرگونه تحليلي از حقيقت چيزي، به يكي از علل چهارگانه آن برمي‏گردد، هر چند نام علل اربع برده نشود.
    در بيان علل چهارگانه دين كه در خارج موجود است مي‏توان چنين گفت: علّت و مبدأ فاعلي دين، خداست؛ يعني خداي سبحان، تنظيم كننده اصول اعتقادي و اخلاقي و عملي دين است. علّت و مبدأ غايي دين به دو غايت مياني و نهايي منشعب مي‏شود كه جامع آن تحقق سعادت دنيا و آخرت است. هدف مياني دين، قيام مردم به قسط و عدل است و هدف نهايي آن، نوراني شدن انسان به نور الهي است. علت و مبدأ صوري دين به شكل كتاب، سنت و مباني عقلي جلوه مي‏كند. علت مادي، يعني موضوع و ماده و محلّ دين، حقيقت انسانيت است؛ زيرا درباره انسان، موضوعاتي چون عقيده، اتّصاف و تخلّق و عمل مطرح است كه موضوع احكام ديني است و موضوع به منزله محل و ماده است.
    توضيح: 1. خداوند، علت و مبدأ فاعلي دين است و مجموعه دين با اراده الهي در اختيار انسان قرار مي‏گيرد كه وي مي‏تواند از راه وحي و عقل به آن دست يابد.
    2. خداوند، هدف و غايت دين را به صورت هدف مياني و نهايي تبيين كرده است تا در پرتو تحقق اين هدف، سعادت دنيا و آخرت تأمين شود. خداي سبحان در بيان هدف مياني فرمود: (لقد أَرسلنا رسلنا بالبيّنات و أَنزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط) [1]؛يعني خداوندْ رسولان خود را با دلايل روشن فرستاده و با آن‏ها كتاب و ميزان نازل كرده است تا مردم به قسط و عدالت قيام كنند. پس، توده مردم با قسط و عدل قيام كنند و قيام و قعود و همه فعاليت‏هاي فردي و اجتماعي آن‏ها براساس قسط و عدل باشد؛ نه تنها انديشه و حركات افراد براساس قسط و عدل باشد، بلكه جامعه نيز بايد براساس قسط و عدل بينديشد و حركت كند.
    خداوند در بيان هدف نهايي دين فرمود: (كتاب أَنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور بإذن ربّهم إلي صراط العزيز الحميد) [2]؛ قرآن كتابي است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را از تاريكي‏ها به سوي روشنايي، به اذن پروردگارشان، درآوري؛ به سوي راه خداوند عزيز حميد. اين آيه مي‏فرمايد: انسان، نه تنها بايد در مقام فعلْ اهل قسط و عدل باشد، بلكه بايد در مقام يافته‏هاي قلبي و عقلي نيز اهل معرفت و شهود، و نوراني شود.
    نوراني شدن انسان در مرحله فعل به شكل قسط و عدل تجلّي مي‏كند و در مرحله قلب به صورت شهود كامل و درك صحيح، محقق مي‏شود. كسي كه حق را به درستي مشاهده و درك كرد و به شكل صحيح پذيرفت و صحنه زندگي او جز ظهور و حضور نور الهي نبود، از ديدگاه قرآن كريم، او روشنايي جامعه است كه با نور در بين مردم مشي مي‏كند: (أَوَ من كان ميتاً فأحييناه وجعلنا له نوراً يمشي به في الناس كمن مثله في الظلمات ليس بخارج منها) [1]؛ آيا كسي كه مرده بود، سپس او را زنده كرديم‏و نوري برايش قرارداديم كه با آن درميان مردم راه برود، همانند كسي‏است كه در ظلمت‏ها باشد و ازآن خارج نشود. نور،هم خودش ظاهر است و هم مُظهِر ديگري. انسان نوراني، حق برايش ظاهر است و وي آن حق را براي ديگران اظهار مي‏كند.
    بنابراين، هدف نهايي دين الهي، نوراني شدن انسان است. انساني كه نور آسمان‏ها و زمين را شهود كند: (نورالسموات والأَرض) [2]، به اندازه سعه هستي خود، مَظهر اين نور مي‏شود؛ به گونه‏اي كه اگر هستي او وسيع بود، مَظهر اسم اعظم مي‏شود؛ و گرنه مَظهر ساير اسماي الهي خواهد شد. انسان نوراني، سعادت دنيا و آخرتش به صورت كامل و نهايي تأمين است.
    3. علت و مبدأ صوري دين نيز مجموعه اصول و فروعي است كه به كمك ادلّه معتبر از منبع اصيل آن كشف مي‏شود و اين ادله، مجموعه نقل و عقل است؛ يعني صورت دين را، هم با نقل و وحي مي‏توان شناخت و هم با عقل؛ به ويژه، در بخش تبيين عقايدي نظير وجود خداوند، نبوّت و پيامبر، اصل ضرورت معاد و...، عقل برهانيْ اساسي‏ترين و روشن‏ترين دليل و كاشف دين است. آنچه كه از مجموعه ادلّه دين، استخراج و استنباط مي‏شود، همه شؤونِ فردي و اجتماعي انسان را زير پوشش قرار مي‏دهد.
    4. علّت مادي و محل و موضوع دين نيز جز انسان نيست؛ زيرا انسان موجودي است كه با داشتن قدرت تفكر و شناخت و اختيار و انتخاب مي‏تواند ظرف تحقق دين الهي باشد؛ به گونه‏اي كه شؤون علمي و عملي و مراحل جزم علمي و عزم عملي و مراتب اتّصاف و استعمال او، موضوع احكام و قواعد دين شود.
    بنابراين، در دين حق، همگام با پرداختن به مبدأ فاعلي، بايد به مبدأ غايي آن يعني تأمين سعادت دنيا و آخرت انسان توجه شود و صورت دين به گونه‏اي تنظيم شود كه توان تأمين آن هدف را داشته باشد. گفتني است كه در تعريف‏هايي كه در نوشتار برخي از دانشمندان غربي آمده، از غايت نهايي يعني ابديت انسان غفلت شده است[1].
    تبيين دين باطل به علل چهارگانه
    دين باطل را نيز مي‏توان مانند دين حق با همان علل چهارگانه تبيين كرد؛ چون هر موجود باطل، وجودي عارضي دارد و ظهور و حضور آن در صحنه هستي بالعَرَضْ و زوال پذير است و اگر ظهور مي‏كند، در پرتو حق، ظهور مي‏يابد. پس، دين باطل نيز بالعرض موجود است. از اين‏رو، تبيين دين باطل به اعتبار هستيِ بالعرض اوست و تعليل آن از راه علت‏ها به عنوان بالعرض است.
    علل چهارگانه دين باطل، عبارت است از: 1. مبدأ فاعلي آن كه هوا و هوس انسان است: (أَفرأيت من اتّخذ إلهه هواه)[2]. 2. مبدأ صوري آن كه عقايد، اخلاق و مقررات وهمي و خيالي است، نه حقايق و مقررات عقلي؛ زيرا هوا و هوس هرگز با عقل و قلب كار ندارد؛ حتي سدّ راه چشم و گوش است كه به سوي حق باز مي‏شود.[دين‌شناسی - صفحه 33]
    [1] ـ سوره آل‏عمران، آيه 60.
    [2] ـ سوره توبه، آيه 29.
    [3] ـ سوره آل‏عمران، آيه 19.
    [4] ـ سوره آل‏عمران، آيه 85. دين‌شناسي صفحه 29
    [1] ـ سوره غافر، آيه 26. دين‌شناسي صفحه 30
    [1] ـ سوره حديد، آيه 25.
    [2] ـ سوره ابراهيم، آيه 1. دين‌شناسيصفحه 31
    [1] ـ سوره انعام، آيه 122.
    [2] ـ سوره نور آيه 35. دين‌شناسيصفحه 32
    [1] ـ ر.ك: اديان زنده جهان، ص 22؛ جامعه‏شناسي دين، ص 22 ـ 21؛ دين پژوهي، ص 85 به بعد؛ دين و چشم اندازهاي نوين، صص 19 و 20.
    [2] ـ سوره جاثيه، آيه 23. دين‌شناسيصفحه 33
» بازگشت | تاریخ : 7 اردیبهشت 1403 | توسط : admin | بازدیدها : 3 641 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA