فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

» با همه باش و بی همه باش

    » با همه باش و بی همه باش


    جمله زیبای علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) که فرمودند : با همه باش و بی همه باش یک جمله کاملا عرفانی و حماسی است. جمله ای است که در آن هم روحیه عرفان و کلام و فلسفه و عبودیت یافت می شود و هم حماسه و ایثار و ازخودگذشتگی در آن موج می زند. اساسا با همه بودن کاری است بسیار دشوار و اینکه در کنار آن از همه دور باشی کار را برای انسان دشوارتر می کند.

    درواقع اگر انسان فرق حباب و بشر را بداند می تواند به جمله عرفان و حماسه علامه حسن زاده آملی پی ببرد. فرق حباب و بشر اینست که بشر درونش پر و حباب درونش خالی است . لیکن چیزی که در درون انسان است و او را پرکرده و همه شئون انسان را گرفته و داخل انسان است ، انسان نیست بلکه چیز دیگری است . اگر روشن شد که او انسان نیست و چیز دیگری است ، انسان که حباب است و کف روی آب می داند آن چه درون اوست و او را پرکرده ، آن امانت است و باید این امانت را به صاحبش بسپارد تا بشود امین . خدای سبحان به انسان فرمود که تو هم مستأمنی و هم امینی و این امانت را سالم به مقصد برسان . اگر کسی تصور کرد که این امانت مال اوست می شود خائن و اگر باورش شد که این امانت مال خداست ، امینانه حفظ می کند ، صادقانه رفتار می کند ، به او ستم نمی کند.

    درواقع اگر انسان خود را کف روی آب ببیند با همه می گردد ، با همه می سازد و با همه زندگی می کند ولی عاریت خود را از دست نمی دهد. در جایی دیگر اگر انسان درون خود را اباب ببیند ، یعنی آن چیزی که درونش را پر کرده او نیست ، او خداست ؛ بی همگی در او اثر می کند حتی اگر با تمام مردم عالم سروکار داشته باشد.

    لذا اگر عالمی ، عارفی بگوید من را چه به سیاست جامعه اسلامی و من را چه به جهاد در راه خدا ، چنین شخصی نه تنها عالم و عارف نیست بلکه جاهل نیز هست ؛ چرا که خود را اباب دیده است نه حباب و چنین انسانی هرگز پیشرفتی در دنیا و آخرت ندارد. مثل چنین انسانی به اسبی می ماند که در آب رودخانه ایستاده و هیچ حرکتی نمی کند ؛ چرا که تصویر خود را در آب می بیند. یعنی به جای اینکه خود را حبابانه ببیند ، ابابانه می بیند. هنگامی این اسب از آب رودخانه رد می شود که آب رودخانه بر هم بخورد و اسب ، دیگر تصویر خود را در آن نبیند!!

    در مقابل انسانی که علمی داشته و سیاستمدار خوبی باشد ولی ولایتمدار خوبی نباشد و تنها نام ولایت را برای بدست آوردن قدرت و منافع شخصی یدک بکشد ؛ چنین انسانی که از باب امامت و ولایت وارد نشده است می شود سارق!! به جای اینکه دین اسلام را یاری کند تیشه به ریشه دین می زند و چنین نمونه هایی را امروزه در برخی جوامع مشاهده می کنیم ...
» بازگشت | تاریخ : 9 اردیبهشت 1403 | توسط : khosravim47 | بازدیدها : 6 107 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA