فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

آیت الله جوادی آملی: نباید در نظام اسلامی این گونه با یک ناهی از منکر برخورد شود

    آیت الله جوادی آملی: نباید در نظام اسلامی این گونه با یک ناهی از منکر برخورد شود


    حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود ضمن انتقاد به ضرب و شتم یک طلبه ناهی از منکر در تهران توسط اراذل و اوباش اظهار داشت: یک روحانی در عمل به وظیفه خود اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کرده است اما متاسفانه عده ای او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

    این مفسر قرآن ابراز داشت: نباید در نظام اسلامی این گونه با یک ناهی از منکر برخورد شود و باید جلوی هم چنین خطری را گرفت.

    وی گفت: در جریان جان، مسوولیت ها تقسیم شده است بخشی از مسوولیت در شمول نفس است و به مجردات و قوه نفس که مسوول اندیشیدن و فهمیدن است، عقل نظر می گویند و انسان از راه آن عالم می شود.

    استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بخشی جداگانه نیز در جریان جان قرار دارد که مسوول اجرا می باشد، کار ها را او باید انجام دهد و مسوولیتش کاملا از عقل نظر جدا است.

    وی بیان کرد: عقل عمل در درون انسان مسوول اجرا و کار است و اگر سالم باشد و بخش اندیشه درون نیز سالم باشد فرد عالم با عمل می شود.

    آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اگر بخش اندیشه فرد سالم بود خوب درس می خواند و خوب کتاب می نویسد، اما نوبت به عمل که رسید دستش می لرزد، او اندیشه اش سالم اما انگیزه اش در جهاد اوسط به اسارت رفته است.

    مفسر قرآن کریم افزود: نگاه به نامحرم تیر مسمومی است که به انسان می خورد، آن فرد قدرت فرار ندارد و پای عقل عمل او بسته است.

    آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: جهاد درون در این است که نگذاریم با دست خودمان یا دست دیگران بخش های انگیزه ای درون ما بسته شوند.

    وی ادامه داد: شیطان حرامی است، جامه احرام برتن می کند و دور کعبه طواف می کند که ببیند چه زمانی درون فرد باز می شود تا تخم گذاری کند.

    استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: مرد با تقوا خود حرامی را طرد می کند اما اگر دست و پای مرد بسته باشد به هنگام طواف شیطان بر دور کعبه دل او تیر خواهد خورد.

    وی افزود: باید همواره مراقب باشیم که عقل عمل ما سالم است یا خیر، چرا که هر روز در مورد دستورات دینی در معرض آزمون هستیم.

    وی بیان داشت: تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که مراقب باشیم وهم، خیال، و غضب بر عقل های نظری و عملی حاکم نشود.

    این مفسر قرآن گفت: طبق فرموده پیامبر(ص) خواب یک کلاس درس است به شرط اینکه با پر خوری، بدون وضو نبوده و رو به قبله باشد و اگر مراقب زبان، چشم و گوش خود باشید فرشتگان با شما مصافحه خواهند کرد.

    آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه افزود: برترین و بالاترین ثروت، عقل است و ملتی که فقیه و خردمدار باشد می تواند منابع درونی خود را تامین کند در غیر این صورت دچار فقر اقتصادی خواهد شد.

    وی اضافه کردند: ما شناسنامه ای دینی و ولایی داریم که خود باید آن را انتخاب کنیم و اگر انسان فرزند اخلاق احسن باشد شناسنامه اش با او است.

    استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان با فرد خردورز رفیق باشد این رفیق می تواند به او خیر برساند و امام علی(ع) فرمودند که با انسان بخیل رفاقت نکنید چراکه هنگامی که به او محتاج اید چون بخل می ورزد انسان را رها می کند.
» بازگشت | تاریخ : 10 فروردین 1403 | توسط : admin | بازدیدها : 4 549 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA