فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

ناگفته‌های جوانی که 8 ماه در حرم مطهر سامرا زندگی کرد

    ناگفته‌های جوانی که 8 ماه در حرم مطهر سامرا زندگی کرد


    هنرمند خشت‌کار گنبد مطهر امامین عسکریین(ع) در سامرا می‌گوید: از آغاز بهار تا آبان ماه که به ایران بازگشتم به مدت ۸ ماه بدون حتی یک روز تعطیلی در سامرا مشغول بودم.

    به گزارش برنا،علی الماسی متولد ۱۳۳۴ در اراک است و از کودکی به تهران آمده است؛ پیشه پدرش بنایی بوده اما آروزی او از همان کودکی چیز دیگری بود و پا به پای پدر اصول و مقدمات کار را می‌آموزد اما روح بی‌قرار او را به سمت خشت‌کاری و کاشی‌کاری مساجد می‌کشاند.

    اسلیمی‌ها، خطاطی‌ها و گنبدهای سر به فلک کشیده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند و دارند؛ مسجد آقا ابوالفضل روبه‌روی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیل و بخش امامزاده طاهر حرم عبدالعظیم حسنی از جمله مساجد و امامزاده‌های این دیارند که هنر این معمار متواضع اراکی در گوشه گوشه آن مشهود است.

    الماسی خشت‌کار گنبد مطهر امامین عسکریین همان شاگرد دیروز حاج اصغر شعرباف که به زعم او دریای علم و هنری که در معماری نمونه و کم‌نظیر است، امروز و مدتی پس از اتمام خشت کاری گنبد جوادالائمه(ع) عازم سامرا شده تا با همت او و همراهانش قبه مطهر این مضجع شریف که جور روزگار و ستم جباران آن را به تلی از خاک بدل کرده بود را نقش و طرحی دگرگون بزند.

    مشتاق گمنامی است در تمام طول اولین مصاحبه‌اش به سختی صحبت می‌کند. این کم صحبتی او با ما تنها نیست حتی خانواده او هم از اینکه او خشت‌کاری گنبد حرم مطهر امامین عسکریین(ع) را پذیرفته تا مدت‌ها بیخبر بوده‌اند، به گفته خودش مجبور شده که بگوید.

    هر هفت فرزندش درس و تحصیل را پیشه خود قرار داده‌اند؛ از کار که می‌پرسیم به دقت و حوصله جواب می‌دهد‌: "از آغاز بهار تا آبان ماه که به ایران برگردم به مدت ۸ ماه بدون حتی یک روز تعطیلی در سامرا مشغول بودم و حتی از حرم هم بیرون نیامدم، بدون وضو از پله‌های منتهی به بام حرم بالا نمی‌روم و فقط موقع نماز ظهر و نماز پسین از کار دست می‌کشیم‌."

    می گوید: میزان ساعت کار مهم نیست هر چه در توان باشد انجام می‌دهم که خادم حرم اهل بیت و این بزرگواران بودن چنین می‌طلبد.

    تفاوت خدمت به اهل آسمان و زمین معیار بزرگی است برای او . از همین رو است که کار معماری در مساجد و امامزاده‌ها را پیشه خود کرده، می‌خواهد آثاری به جا بگذارد که باقی باشد و نه فانی.

    در خصوص گنبد حرم مطهر امامین عسکریین(ع) میگوید: کارهای اولیه‌ای چون سنگ‌کاری و عایق‌کاری از آذر و دی ماه گذشته شروع شده و کار نصب خشت‌های مطلا را از فروردین ماه شروع کرده‌ایم.

    نصب خشت‌ها در ساقه و بدنه گنبد تا زمان امروز ۵۰۰ قطعه بوده که پس از تسمه‌گذاری و میخ‌کوبی رینگ به بدنه و کار گذاشتن آنها از طریق اتصال دسته‌های مسی خشت‌ها به رینگ انجام می‌شود.

    پس از تراز شدن خشت‌ها هم دوغاب را اضافه می‌کنند؛ همراهان او نیروهای تبرعی هستند از جای جای ایران و عراقی‌های خادم اهل بیت عصمت و طهارت.در ادامه از پیچیدگی کار در بخش گنبدی شکل آن می گوید: بین گنبدهایی که کار کرده ام چه مساجد و چه حرمهای مطهر این گنبد کمی مشکلتر است چون به لحاظ ساختاری ۱۲ پایه دارد به همراه در و پنجره که پیشروی را در بخش ساقه کمی کند می کند. در حال حاضر هم ساقه گنبد به آخر رسیده و بخش گنبدی شکل شروع شده است.

    شاکر است از اینکه در این مدت هیچ کسالتی نداشته و یادآوری می‌کند که دعای خیر پدر و مادرش سبب شده تا ائمه معصوم علیهم‌السلام خادمی او را بپذیرند.
» بازگشت | تاریخ : 15 اردیبهشت 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 3 775 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA