فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

وضعیت تاسف بار سواحل دریای مازندران

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم انقلابی خوشحال شدند که بالاخره انقلابی در کشور شد و انشاءالله همه چیز در کشور دگرگون خواهد شد اما این خیالی بیش بود. وضعیت حجاب و عفاف آن شد که دیدیم. دامن ها کوتاه و تنگ و روسری ها و مقنعه تبدیل به شال های توری و باریک و باقی قضایا. روابط آن چنان با تاثیر پذیری ماهواره ها جایگزین مسائل دینی و عرفی جامعه شد. رقص و آواز و ترانه شادی های مستانه وارد عروسی ها شد و اگر فرد مومنی قصد داشت در این گونه مراسم ابتذال شرکت کند خجالت می کشید.
    طرح سالمسازی دریا یکی از طرح های خوبی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سواحل دریا در شهرهای شمالی اجرا شده است و مردم هم از آن راضی بودند. اما چون دریا متولی خاصی ندارد و هیچ یک از مسئولان هم تعهدی برای مقابله با فساد و فحشا در سواحل ندارد اغلب شعارگونه با قضایای دریا برخورد می کنند. یعنی همان گونه که مسئلان ذی ربط در آستانه ماه مبارک رمضان شعار می دهند مبنی بر این که، با کسانی که به صورت علنی و در ملاء عام اقدام به روزه خواری می کنند که اقدام آن چنانی که انتظار می رود انجام نمی شود. لذا شاهد روزه خواری علنی در معابر عمومی هستیم و کسی هم جرات جلوگیری از روزه خواری توسط روزه خواران را ندارد.
    درباره وضعیت دریا هم همان گونه شعارگونه بودن حرف ها عینیت یافته است. چند سالی است که طرح های سالمسازی دریا جدی گرفته نمی شود و مانند گذشته با کسانی که قصد داشتند به صورت مختلط در مناطق ممنوعه شنا کنند، برخورد نمی شود. ولذا شاهد صحنه های نا هنجاری در سواحل دریا هستیم. اگر در گذشته خطایی صورت می گرفت حضور مردان در مناطق ممنوعه بود اما حالا چه شده است که زن و مرد به صورت علنی و مختلط در حضور چشمان هیز نامحرم به دریا می روند.
    یکی از افرادی که از این صحنه های مشمئز کننده ناراحت بود می گفت، همه ساله در آغاز فصل گرما مسئولان استان خبر از کشتن شیر و ببر و پلنگ می کنند و خبر از برخورد های سخت و قاطع با مظاهر فساد و شنای مختلط زن و مرد و پیاده کردن طرح های فرهنگی و امثال آن می کنند. که در واقع اکثر این حرف ها شعاری و به قول عوام خالی بندی است. وی می گوید وقتی مشاهده کردم برخلاف قول مسئولان زن ها و مردهای نامحرم این گونه راحت و نیمه عریان در مناطق ممنوعه شنا می کنند با خود گفتم کو مامور؟ کدام مامور می خواهد با این حرکت زشت برخورد کند؟ آیا به این فکر کرده اید وقتی که وارد خانه ای از اقوام آشنا یا ناآشنایان شدید حداقل این است که صاحب خانه با لباس یا پیژامه از شما پذیرایی می کند اما وقتی وارد سواحل دریا می شویم پنداری وارد اتاق خواب دیگران شدیم.
    آیا این برای یک مرد مسلمان و با نماز و روزه زشت و شرم آور نیست که یک مرد با مایو در ساحل قدم بزند یا به دریا برود و بانوان او را تماشا کنند؟ یا برعکس مردان در ساحل چشم چرانی کنند و بانوان مثلا با وضعیت آن چنانی یا لباس وارد دریا شوند.
    کدام یک از مراجع تقلید این وضعیت را مباح می دانند؟ آقایان مسئولان، آقایان متولیان دریا، آیا شما حاضرید با اوضاع فعلی تن به آب دریا بسپارید یا با خانواده خودتان وارد دریا شوید؟ اگر جواب شما مثبت است که ما را با شما کاری نیست اگر غیر از این است پس آن شعارهای آغاز طرح شما را باور کنیم یا وضعیت نابسامان و غیرشرعی فعلی را به آقایان متولیان دریا، کدامیک از مراجع تقلید فتوا داده است زن و مرد به صورت مختلط وارد دریا شوند و مردان همچون اتاق خواب در مقابل زن ها در دریا و ساحل خودنمایی کنند؟
    به نوشته خانم فاطمه توان علمی در روزنامه خراسان توجه فرمایید که نوشته است:
    تعجب می کنم وقتی او و امثال او را می بینم که بی محابا بدون حجاب و روسری در شهر مانور می دهند. یک لحظه فکر می کنم که در کشور که به حفظ حجاب و پوشش تقیدی ندارند. با تعجب آن ها را نگاه می کنم و خیلی ها نیز مثل من نظاره گر مصادیق بارز بدحجابی و بدپوششی هستند. چند دختر و پسر جوان در کنار ساحل دریای خزر در دریای خزر در حال بازی والیبال هستند. دخترها شلوارک و بلوز بر تن دارند و در حین بازی شال شان از روی سرشان سر می خورد و آن ها بی تفاوت به بازی ادامه می دهند و عده ای جوان که کنار ساحل تماشاگر هستند یکصدا تشویقشان می کنند. و البته در این میان برخی خانواده ها متعجب از این همه بی پروایی منطقه را ترک می کنند و برخی نیز که خود وضعیت بهتری از آن ها ندارند، مشغول تماشای آن ها هستند. انگار که فیلم مهیجی را به تماشا نشسته اند. اما آن ها همچنان سرگرم بازی هستند.
    گروهی از دختران و زنان برای آب تنی در منطقه ای خارج از محل طرح ویژه شنای بانوان با لباس های چسبان و نازک و بدون روسری به آب می زنند که با ورود به آب لباسهایشان بدن نما تر می شود و گاه نیز در اثر اموج دریا بخشی از بدنشان نمایان می شود و آن ها بی توجه همچنان مشغول شنا هستند و بسیاری از جوانان و خانواده ها که در ساحل نشسته اند تماشاگر این صحنه هستند.
    چند دختر جوان که همگی شلوارک و مانتو های کوتاه و بدن نما به تن دارند و شال باریکی نیز به دور گردن انداخته اند در طول ساحل در حال قدم زدن هستند در حالی که دو نفر از آن ها مشغول سیگار کشیدن هستند. چند پسر جوان نیز از راه می رسند و با دیدن شلوغی ساحل و دریا لباس از تن می کنند و با مایو به جمع افرادی که در دریا در حال شنا هستند اضافی می شوند پس از شنا از آب خارج شده و بر روی ماسه های ساحل دراز می کشند تا آفتاب بگیرند.
    این جزیی از کل است که متاسفانه در سواحل شهرهای استان شاهد آن هستیم و هیچ فریادرسی نیست که به این حرف ها گوش بدهد. همه حرف است و شعار و کسی انگیزه ای ندارد تا با این صحنه ها مقابله نماید. علت چیست؟ کسی نمی داند شاید مسئولان می خواهند به مردم خوش بگذرد و از تذکر دادن به مردم برای هدایت آنان به طرح های سالمسازی خجالت می کشند. نکند آن ها ناراحت شوند یا جذب گردشگران کاهش یابد.
    پس طرح های فرهنگی حجاب و عفاف در سواحل دریا در کجاست؟ تاکنون به رغم شعارهای مقابله با ابتذال و فساد و بی بند و باری در سواحل دریا، چند نفر دستگیر و مؤاخذه شدند؟ چرا در این سواحل خبری از عفت و پاکدامنی نیست؟
    شاید برخی اذعان دارند به علت کمبود بودجه و نبود نیرو نمی توانند تمام سواحل را زیر پوشش و نظارت قرار دهند. اما این دلیل نمی شود که شنای مختلط زنان و مردان در دریا و مناطق ممنوعه شنا این گونه آزاد اعلام شود. استاندار مازندران یک بار گفته بود شنای مختلط زن و مرد در دریا اگرچه با پوشش باشد، با فرهنگ اسلامی تناقض دارد و یا یکی از ائمه جمعه استان هم اعلام کرده بود سواحل دریای مازندران با بی بند و باری های فزاینده تبدیل به سواحل مدیترانه شده است.
    مشخص نیست اگر هدف از اجرای طرح های سالمسازی دریا حفظ عفت عمومی و جلوگیری از تداخل شنای زن و مرد است، پس چرا شنای مختلط زن و مرد در مناطق ممنوعه و در مقابل دیدگان مردم؟ هدف از اختصاص بودجه های سنگین برای طرح های سالمسازی دریا برای چیست؟ چه کسانی باید ضمانت اجرایی طرح های سالمسازی دریا را عهده دار باشند؟ و چه کسانی باید برای مقابله با فساد در سواحل دریای مازندران اقدام کند؟ آیا وضعیت شنای مختلط زن و مرد در آب های دریا مانند دوره طاغوت خواهد شد؟ آیا طرح های سالمسازی دریا قدرت مقابله با این وضعیت نابسامان کنونی را دارد؟ چه اراده ای می تواند وضعیت کنونی را سامان بخشد؟
» بازگشت | تاریخ : 7 اردیبهشت 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 5 886 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA