فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ ابن بابویه چه نوشتند ؟

    امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ ابن بابویه چه نوشتند ؟

    به گزارش «شيعه نيوز» ،‌ آیت الله سید صادق حسینی شیرازی از مراجع تقليد قم در ديدار با جمعي از طلاب حوزه علميه ضمن نصیحت در خصوص فراگيري علوم دینی و توصیه به الگو گرفتن از علمای بزرگ شیعه، اظهار داشتند:
    علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق، بزرگ، فقیه، فرد مورد اعتماد قمی ها و معاصر غیبت صغرای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود (حدود سال 300ق).

    وی در سفری که به عراق داشت با ابوالقاسم، حسین بن روح، سومین نایب خاصّ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دیدار کرد و مسائلی از او پرسید. بعدها توسط علی بن جعفر بن اسود نامه ای به حسین بن روح نوشت و طی آن از او خواست تا عریضه ای به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) برساند و در آن از حضرت بخواهد برای صاحب فرزند شدن ابن بابویه به درگاه خدای متعال دعا کند.

    امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ ابن بابویه نوشتند: «قد دعونا الله لک بذلک وسترزق ولدین ذکرین خیّرین؛(1) برای آنچه خواسته بودی برایت دعا کردیم. دو پسر نیکوکار روزی داده خواهی شد».
    خدای متعال دو فرزند به نام های محمد (ابوجعفر، شیخ صدوق) و حسین (ابوعبدالله) به وی عطا فرمود. شیخ صدوق به فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام پرداخت و در شمار عالمان، محدثان و راویان بزرگ علوم و احادیث اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت تا آن جا که هزاران حدیث، به ویژه در ابواب عبادات معاملاتِ فقه از او نقل و ثبت شد، اما برادرش حسین راه تعبّد و عبادت در پیش گرفت.
    اين مرجع تقليد در ادامه افزودند : امروزه و پس از سپری شدن بیش از هزار سال جناب شیخ صدوق همچنان جاودانه مانده است، اما از برادرش حسین به ندرت یاد می شود. دلیل آن جاودانگی و این گمنامی راهی است که آن دو برادر برگزیدند، چه این که شیخ صدوق علوم اهل بیت علیهم السلام را فرا گرفت و آن را به دیگران آموخت.

    در واقع او راهی انتخاب کرد که جاودانگی اش بخشید، فراتر این که او با چنین انتخابی در تمام اعمال عبادی تمام مردم تا روز قیامت شریک بوده و خواهد بود. وانگهی شیخ صدوق با انتخابش مصداق این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله شد که فرمودند: «الدالّ علی الخیر کفاعله؛(2) آن که به کار خیری راه نماید، چنان است که خود آن عمل را انجام داده باشد».

    ایشان در ادامه سفارش گونه به میهمانان فرمودند: شما جوان هستید و در آغاز زندگی قرار دارید و از دیگر سو وسائل آموزشی نسبت به گذشته به مراتب بیشتر، بهتر و در دسترس تر است، لذا تصمیم بگیرید و عزم خود را جزم کنید تا از نظر اندوخته ی علمی همانند شیخ صدوق ـ رضوان الله تعالی علیه ـ شوید و تحقق این امر در گرو فراگیری علوم آل محمد صلی الله علیه وآله است که مستلزم دو چیز است:

    1. استفاده ی کامل از اوقات و فرصت ها است، چراکه دامنه ی علوم آل محمد صلی الله علیه وآله بسیار گسترده است که وقت فراوان و تلاش همه جانبه را می طلبد، لذا باید زمینه و مقدمه ی فراگیری دانش اهل بیت علیهم السلام را فراهم آورد که در نیک فراگرفتن دانش: نحو (ادبیات عرب)، صرف، منطق، معانی و بیان و لغت نهفته است.

    2. در تمام امور به تقوای الهی پایبند باشید.

    ايشان در خاتمه ی بیاناتشان اظهار داشتند: «فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام بهترین و برترین راهی است که انسان در این دنیا می پیماید و من در تمام عمرم بهتر و برتر از این راه راهی نیافته ام. لذا پیمودن این راه را به شما توصیه می کنم و شما تمام همت و کوشش و توان خود را در این راه به کار گیرید و دوستان و هم سن و سالان خود و دیگران را به قرار گرفتن در این مسیر تشویق کنید».

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    1. رجال العلاّمة، ص94/ علیّ بن الحسین بن بابویه القمّی.
    2) فروع کافی: ج4/ باب فضل المعروف/ ص27/ ح4.
    منبع : Shirazi.ir
» بازگشت | تاریخ : 10 فروردین 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 3 536 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA