فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

آیت الله جوادی آملی: خیانت به مملكت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است

    آیت الله جوادی آملی: خیانت به مملكت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است

    حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار مسوولین گزینش استانداری ها با تبریك اعیاد پربركت شعبانیه ابراز داشت: شما عزیزان مسوول گزینش كارگزاران نظام اسلامی هستید و باید عنایت داشته باشید كه ما می توانیم در انتخاب و گزینش مظهر خدای سبحان قرار بگیریم.

    این مفسر قرآن كریم گفت: خداوند سمت های كلیدی نظیر امامت، نبوت، رسالت و شرافت را به هركسی نمی دهد چرا كه این گونه از سمت ها «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه» است و خدا می داند، او نه تنها اعلم است بلكه او عالم است كه پست های كلیدی را به چه گروهی عطا كند.

    آیت الله جوادی آملی افزود: آن مقام مخصوص خدای سبحان است و كسی توان نیل به آن مقام را ندارد لكن در بخش های دیگر فرمود خدای سبحان كسانی را برمی گزیند كه از خطای علمی و خطیئه عملی مصون بمانند.

    وی اضافه كرد: غیر معصومین باتوجه به این كه دارای ملكه عصمت نیستند تا حدودی در اشتباه معذورند ولی اشتباه ، گناه عمدی و بی اعتنایی به احكام و حِكم ، قابل بخشش نیست.

    آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی بیانات امام علی(ع) اظهارداشت: خیانت به مملكت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است و هنگامی كه امیرالمومنین(ع) به حكومت رسید به بسیاری از مسوولان فرمود كه مواظب باشید كه همواره سلسله پیشنهادهایی وجود دارد كه آبرو بر است.

    وی افزود: كارهایی چون رشوه گیری، خیانت به مملكت و بدرفتاری با مردم آبرو بر است.

    آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: حضرت امیر(ع) چندین بار در نهج البلاغه این اوضاع را می بیند و می فرماید كه چمن زار و علفزار بسیار سرسبز است اما وبا خیز است و دامدار سعی می كند گاوش آن گیاه را نخورد.

    وی ادامه داد: علی(ع) فرمود رشوه و بدرفتاری با نظام آبرو بر است و حواستان جمع باشد، اگر از جهنم نمی ترسید آبرو را كه می خواهید پس با مردم و نظام بدرفتاری نكنید.

    این مدرس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسئولین گزینش استانداری ها گفت: كسی كه در رشته خود عالم و محقق نیست یا این كه اگر در رشته خودعالم و محقق است اما رفتار او با اندیشه و علم او هماهنگ نیست به این گونه افراد سمت ندهید، برای این افراد كارهای دیگری مشخص شده است و كسانی را انتخاب كنید كه دارای دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح در رشته مخصوص به خود باشند.

    * خود را از حب و بغض ها خالص كنید

    وی خاطرنشان كرد: انتخاب كردن افراد روی دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح است، گاهی ممكن است حب و بغض ها، ارادت ها و كراهت ها، جذب و دفع ها، شهوت و غضب ها، عداوت و دوستی ها، و سرانجام تولی و تبری ها در كار دخیل باشد اما خدا كاری را می پذیرد كه خالص باشد.

    وی افزود: خلوص گاهی به لحاظ قصد قربت است كه در او ریا نباشد و گاهی خلوص درهسته مركزی كار صاحب كار است، تشخیص این ها كار آسانی نیست و آن كه در تعبیرهای دینی ما آمده این است كه صراط مستقیم از مو باریك تر و از شمشیر تیز تر است، این صراط با سیمان و آهن و امثال این ها ساخته نشده و این سیمان فهم است و صراط یعنی فهم خوب.

    آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: پل صراط یعنی فهم خوب، اول این كه در هر نمازی از خدا می خواهیم صراط مستقیم را به ما نشان دهد، دوم این كه ائمه(ع) فرمودند صراط از موباریك تر و از شمشیر تیز تر است.

    وی ادامه داد: فهمیدن صراط از دیدن رگ موهای ظریف دقیق كه باید با عینك های قوی دید تیز تر و باریك تر است، به برخی محققان، موشكاف می گویند و البته هر محقق و دانشمندی موشكاف نشده و در بین هزاران دانشمند یك نفر پیدا می شود كه بتواند مو را از بالا بشكافد.

    این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه كرد: شكست مو از عرض آن آسان است اما اگر كسی بخواهد این مو را از بالا به صورت دقیق دو نیم كند دشوار است.

    * صراط مستقیم را باید فهمید

    وی افزود: اول این كه در بخش اندیشه صراط مستقیم در فهمیدن از دیدن این موی باریك دشوار تر است، دوم هم اینكه در بخش انگیزه در رفتن از عبور روی شمشیر تیز سخت تر است یعنی" احد ّ من السیف ".

    وی ادامه داد: احد یعنی حدیدتر، حدید یعنی تند و تیز یا تیغ تیز و این كه بسیاری از افراد مشكل پیدا می كنند در همین است.

    استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در تمام نمازها از خدا می خواهیم كه ما را به صراط مستقیم هدایت كند كه هم فهمیده و هم عمل كنیم و در غیر این صورت اصل صراط مستقیم كه دین است را همه ما به لطف الهی فهمیده و قبول كرده ایم اما در تمام كارها روی صراط مستقیم باید باشید.

    وی ابراز داشت: در صراط مستقیم فهم آن دو عنصری كه گفته شد بسیار دشوار نیست، خیلی ها می دانند كار را باید به دست كسی داد كه دارای علم صائب و عمل صالح بوده و در رشته خود متخصص باشد، امین و خائن نباشد اما می ماند مطالب عمیقی كه مربوط به خود ما است.

    این استاد برجسته حوزه افزود: هنگامی كه بخواهیم فتوا دهیم كه شخص واجد آن دو عنصر است یا نیست ،در این فتوا حب و بغض ها ، علاقه ها ، گرایش ها ، گزینش ها ، منش ها روش ها خود را دخالت می دهند، این یك ریاضت نفس می خواهد كه انسان در انتخاب و فتوا هیچ كدام از این علل و عوامل را آلوده نكند كه این امر وظیفه شما مسئولین گزینش است.

    * راز فاسد شدن مسوولان

    مفسر قرآن كریم ادامه داد: هركدام از ما سمت هایی را در دنیا تجربه كرده ایم یا می كنیم ، راز این كه بخشی از افراد وقتی وارد كار می شوند سالم هستند اما به هنگام خروجی با سلامت همراه نیستند چیست؟

    وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) در این مورد فرموده اند كه بشر كه در دنیا زندگی می كند نیازمند به سلسله ضوابط، مسئولیت و كار است، تا علاقه به كاری نباشد وارد آن كار نمی شود و آن كار باید جاذبه داشته باشد.

    آیت الله جوادی آملی اضافه كرد: حضرت رسول(ص) فرمودند تمام ریاست ها و مسئولیت ها دو چهره دارند یكی در آغاز هنگام ورود و دیگری در پایان و هنگام خروج ، فرمود ریاست ها و مسئولیت ها "نعمت مرضئه و بعثت الفاطمه" انسان مادامی كه در دنیا است در گهواره و كودكی است فرمود زمین را برای شما گهواره قرار دادیم و حال كسی كه زمینی فكر می كند كودك است.

    وی ادامه داد: اگر فرمود زمین را برای شما گهواره قراردادیم هر شخصی زمینی بیندیشد در كودكی است، كودك دو روزتاریخی دارد یك روز بسیار شیرین و روز دیگر بسیار تلخ است.

    آیت الله جوادی آملی افزود: روز اول برای كودك آن گاهی است كه برای اولین لحظه مادر پستان را دهان كودك می گذارد، شیر را می نوشد، بسیار لذیذ است و برای او در این حالت به مادر می گویند مرضئه یعنی رضاء می دهد و شیر می دهد.

    وی ادامه داد: اما هنگامی كه كودك به پستان و شیر عادت كرد و دو سال تمام از آن نوشید وقتی بخواهند او را از شیر بگیرند با دشواری همراه است.

    آیت الله جوادی آملی افزود: هنگامی كه می خواستند شیر را از كودك بگیرند می گویند حالت فطام و شیرگرفتن، همین پستان كه از آن گرفته می شود برای كودك تلخ است.

    مفسر بزرگ قرآن كریم افزود: رسول اكرم(ص) فرمودند كه اكثر مردمی كه در دنیا هستند همین دو روز را دارند، تودیع و معارفه همین است كه به سِمَت می رسد، پستان پست را در دهانش می گذارند و خوشحال است، اما روزی كه چند مشكل بوجود آمد و روز تودیع او فرا رسید با چهره زرد می آید.

    آیت الله جوادی آملی افزود: حضرت رسول(ص) فرمود برای همه این حرف ها است كه "نعمت المرضئه و بعثت الفاطمه" دنیا این دو چهره را مخصوصا برای مسوولان دارد، هركسی كه در هر رشته ای است باید بداند روزی پستان پست را از دهان او می گیرند ،در دنیا هم برای همه روز تلخی است ولو انسان آدم خوبی باشد بازنشستگی خواهد بود.

    وی ابرازداشت: به رسول اكرم(ص) عرض كردند به فلان كارمندتان پولی داده اند ،حضرت فرمود تحقیق بكنند كه ببینند درست است یا خیر، تحقیق كردند كه پولی به شما داده اند كارمند گفت من آن پول را گرفتم اما گفت این پول هدیه بود، حضرت فرمودند كه اشتباه نكن آن روز كه بازنشست شدی از این هدایا خبری نیست این هدیه نیست چیز دیگری است به نام هدیه.

    این استاد حوزه ابراز داشت: این بیانات حیات بخش و آب زندگانی هستند و نظام، مسئولان و آبروی مملكت و اشخاص را حفظ می كنند.

    * هدف وسیله را توجیه نمی كند

    وی با اشاره به میلاد سید الشهداء(ع) گفت: فهم، عیدی میلاد حضرت است ، هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی كند اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد و به جایی یا مالی برسد "من حاول امر بمعصیت الله كان افوط لما یرجوع و اسرع لمجیع لما یحضر " ، این زودتر از همه آن چه را كه امید داشت از دست می دهد و زودتر از همه قبل از این كه به جاه برسد به چاه می افتد.

    وی ادامه داد: اگر كسی این ها را بفهمد و عمل كند می تواند شیرینی بدهد اما با جشن و چراغانی حسین بن علی(ع) از كسی راضی نخواهد شد.

    وی خاطر نشان كرد: قابل تصور است كه حق را می شود با باطل بدست آورد و امیدواریم آن دو عنصر محوری كه در هر كارگزاری باید ملحوظ باشد رعایت شود، در تشخیص آن دو عنصر غرضی را دخالت ندهند.
» بازگشت | تاریخ : 10 فروردین 1403 | توسط : admin | بازدیدها : 4 145 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA