فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

چگونه معجزه را از علوم غریبه و خوارق عادات تشخیص دهیم؟

    چگونه معجزه را از علوم غریبه و خوارق عادات تشخیص دهیم؟


    حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد واحد ارومیه درباره چگونگی تشخیص معجزه از سایر علوم و خوارق عادات فرمودند:فرق بین معجزه با علوم غریبه و سایر خوارق عادات، این است که معجزه از سنخ علم نیست که راه فکری داشته باشد و کسی بتواند درس بخواند و معجزه بیاورد بلکه به قداست روح "ولی" و آن انسان کامل وابسته است.
    این چنین نیست که اگر غیر از عیسی مسیح(ع) دیگری در این پیکر و بدن بدمد زنده شود، این عیسی نبی می خواهد. یا اگر کسی غیر از خلیل الرحمن اجزای بریده را را دعوت کند زنده شود، این خلیل الرحمن می خواهد. پس اولین مطلب آن است که معجزه با علوم غریبه فرق اساسی دارد؛ و آن این است که، علوم غریبه علم است، موضوع دارد، محمول دارد، مسئله دارد، راه فکری دارد، ممکن است کسی چند سال درس بخواند، ساحر یا شعبده باز یا جادوگر شود،اما اگر کسی صدها سال هم درس بخواند نمی تواند معجزه بیاورد؛ چون معجزه به قداست روح وابسته است که مربوط به اذن خداست.
    مطلب دوم آن است که چون تشخیص معجزه از سایر خوارق عادات و علوم غریبه دشواراست، معجزه هر عصری برابر با پیشرفته ترین رشته های علمی همان عصر خواهد بود. یعنی درجامعه ای که متخصصین وکار شناسان فرآوان وجود دارد، درچنین عصری معجزه آن پیامبر با پیشرفته ترین رشته های علمی آنها ظهور پیدا می کند، و این که آیا این از سنخ معجزه است یا از سنخ علوم دیگر؛ کارشناسان فرآوانی که هستند تشخیص می دهند. مثلا در زمان حضرت عیسی، چون طب پیشرفت زیادی داشت و در آن عصر کارشناسان فرآوان در این زمینه زیاد بودند، وجود مبارک مسیح از سنخ طب کاری کرد که فرمود " وَ انی أُبْرِئُ الأَكمَهَ وَ الأَبْرَص وَ أُحْي الْمَوْتي بِإِذْنِ اللَّهِ" کارشناسان و متخصصان طب و پژشکی در آن عصر فرآوان بودند؛ هم خودشان تشخیص می دادند که کار عیسی مسیح از سنخ علوم غریبه و خوارق عادات نیست، هم توده مردم به این متخصصان مراجعه می کردند و تشخیص می دادند. معجزه همیشه از علوم غریبه جداست، لکن توده مردم تشخیص نمی دهند مگر با مراجعه به کارشناسان. لذا برای تشخیص معجزه از غیر معجزه، در هر عصری باید کارشناسان باشند.
    نتیجه این که معجزه هر عصر، مطابق با پیشرفته ترین علوم همان عصر ظهور پیدا می کند؛ چنان چه درعصر موسی کلیم سحر فراوان بود، ساحر زیاد بود، بنابراین معجزه موسی کلیم سحر نما بود، ولی حقیقتی دیگر داشت، و این مسئله را متخصصان تشخیص می دهند و مردم برای تشخیص معجزه از سایر علوم به متخصصان رجوع می کنند.
» بازگشت | تاریخ : 5 اردیبهشت 1403 | توسط : khosravim47 | بازدیدها : 7 636 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA