فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

بازخوانی رئوس بيانات رهبر انقلاب در ديدار با هيئت دولت‌هاي نهم و دهم/ از حمايت‌هاي گفتماني تا انذارهاي گفتماني

    سوم تیر ماه 84 مقطع فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است. برهه ای که هفت کاندیدا با خاستگاه های گفتمانی متفاوت به رقابت پرداختند اما در نهایت محمود احمدی نژاد توانست با شعارهای "دولت اسلامی" و "عدالتخواهی"، از سد رقیبان نام‌داري از جمله هاشمی رفسنجانی، محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی، مصطفی معین و ... بگذرد و در حالی که اکثریت قریب به اتفاق ناظران سیاسی، انتخاب ملت را در فردی غیر از احمدی نژاد جستجو می‌کردند، انتخاب تاریخی ملت نشان داد علی‌رغم گذشت نزديك به سه دهه از انقلاب، هنوز كسي شعارهاي انقلاب را بدون رودربايستي و با صراحت بيشتر مطرح كند، پايگاه مردمي قابل توجه‌تري خواهد داشت.
    بازخوانی رئوس بيانات رهبر انقلاب در ديدار با هيئت دولت‌هاي نهم و دهم/ از حمايت‌هاي گفتماني تا انذارهاي گفتماني

    در عين حال، احیای بسیاری از ارزش‌های انقلاب اسلامی در دولت نهم و هم چنین مواضع اصولی و گفتمانی رییس جمهور موجب شد تا علاوه بر محبوبیت روز افزون رییس جمهور در میان توده های مردم، رهبر انقلاب نیز در سخنرانی های متعدد خود در جمع اعضای هیئت دولت از سال 84 به بعد و برخي از ديدارهاي ديگر، اين خط گفتماني را تقويت و از آن به‌عنوان يك نقطه قوت حمايت كنند.

    اما پس از تشکیل دولت دهم و افزايش نفوذ جريان انحرافي در دولت و حاشيه سازي‌هاي آن، برخي از نمادهای گفتمانی رییس جمهور و دولت نيز جابجا شد و اصرار بر اين انحراف‌ها و به حاشيه نراندن عوامل حاشيه‌ساز موجب سرخوردگي حاميان رئيس‌جمهور، روند حمایت های معنوی رهبر معظم انقلاب را نیز با تغييرهاي محوسوسي مواجه كرد، به‌طوري كه با وجود آنكه ایشان در يكي از ديدارهاي خود با دولت نهم، اين دولت را احیاگر ارزش‌های انقلاب خوانده بودند، در ديدار هفته گذشته با دولت، ادبيات انذارگونه‌اي را مبني بر لزوم پايبندي دولت به شعارهاي عدالت‌خواهي، استكبارستيزي، ساده زيستي، مقابله با منش اشرافي‌گري و رفاه طلبي بيان كردند.

    "شعارهاى دولت نهم و دهم شعارهايى بود و هست كه اين شعارها براى مردم مؤمن ما جاذبه دارد؛ مثلاً عدالتخواهى، يا استكبارستيزى، يا ساده‌زيستى و مقابله‌ى با منش اشرافي‌گرى، يا مقابله‌ى با ويژه‌خوارى و سوء استفاده‌ى از ارتباطات در مسائل اقتصادى و غير اقتصادى، يا خدمت‌رسانى صادقانه ... علت اقبال مردم به دولت و به رئيس جمهور - چه در سال 84، چه در سال 88 - اين شعارها بود. يعنى مردم به اين شعارها دلبسته‌اند و نياز به آنها و ضرورت آنها را احساس ميكنند. از اين شعارها دست برنداريد ... مراقب باشيد در روشها، در اظهارات، در نوع برخورد، در نوع عملكرد، از اين شعارها تجاوزى صورت نگيرد." و در ادامه نیز تصریح کردند: "اگر نسبت به اين شعارها تقيد و پايبندى كم شود، توفيقات الهى هم سلب خواهد شد."

    رهبر انقلاب حدود سه ماه قبل نيز در ديداري پس از ماجراي مربوط به وزير اطلاعات تأكيد كردند كه "رهبري هميشه از گفتمان و خط خدمت حمايت كرده است".

    اما در حالي كه برخي از فتنه‌گران و جريان‌هاي متمايل به فتنه كه بعضاً‌مدعي اصولگرايي نيز هستند، قصد دارند به نحوي القا كنند كه حمايت از جريان شكل گرفته در سوم تير از ابتدا اشتباه بوده و حاميان آن نيز اشتباه كرده‌اند، رجانیوز ضمن بازخوانی روند حمایت های رهبر معظم انقلاب از گفتمان اصیل و انقلابی دولت نهم و مقایسه آن با بيانات اخیر ایشان در جمع اعضای هیئت دولت، در گزارش زير نشان مي‌دهد كه رهبر حكيم انقلاب با دقت و اشراف بر مسائل كشور، در مواردي كه خط خدمت و گفتمان انقلاب در حال پيشتازي بوده، اين خط را تقويت كرده و با حمايت‌هاي خود به آن شتاب داده‌اند و هر جا كه اين روند دچار اعوجاج شده، بدون ملاحظه افراد، صلاح كشور و انقلاب را بر هر چيز ديگري مقدم دانسته و انذارهاي خود را بيان كرده‌اند:

    اگر نیت های خوب تغییر کند، انسان عوض می شود/ آقای احمدی نژاد اين خدمت بزرگ را به انقلاب كرد كه شعار عدالت محورى را مطرح كرد/ دولت مواظب دشمن های درونی‌اش باشد

    هشت شهریور 1384؛ رییس جمهور جدید و منتخب ملت به همراه کابینه تازه نفس خود برای نخستین بار خدمت مقام معظم رهبری رسيدند تا قبل از آغاز کار، توصیه های ایشان را بشنوند. از این رو رهبر انقلاب پس از تقدیر و تشکر از ملت جهت حضور در انتخابات، به مساله مهم لزوم حفظ نیت های خوب و الهی در انجام کارهای بزرگ تاکید کردند:

    «خيلى از ماها نيت‏هايمان خوب است و با نيتِ خوب وارد مى‏شويم؛ اما نمى‏توانيم اين نيت را نگه داريم؛ اين نيت در اثناى راه به موانعى برخورد مى‏كند؛ سايش پيدا مى‏كند؛ كمرنگ و ضعيف مى‏شود و احياناً يك جاذبه‏ى قوىِ معارضى دل را - كه جايگاه نيت، دل است - به سوى خودش جذب مى‏كند؛ يك وقت نگاه مى‏كنيد، مى‏بينيد اصلاً نيت رفت؛ نيت يك چيز ديگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض مى‏شود.»

    ایشان در ادامه گفتمان عدالتخواهی و طرح آن از سوي رییس جمهور را مورد تقدير قرار دادند:

    «يكى از شعارهاى اين دولت، عدالت است. عدالت يقيناً محور انقلاب بود؛ در اين شكى نيست. هيچ دولتى هم از اول نيامده صريحاً بگويد من نمى‏خواهم طبق عدالت رفتار كنم؛ ليكن من بايد از آقاى احمدى‏نژاد تشكر كنم كه ايشان كار جديدى كردند؛ عدالت محورى را به عنوان يك شعار گذاشتند وسط؛ اين كار خيلى بزرگى بود. وقتى كه ايشان تبليغات انتخاباتى مى‏كردند، به افراد خانواده‏ى خودم مى‏گفتم اگر آقاى احمدى‏نژاد رأى هم نياورد، اين خدمت بزرگ را به انقلاب كرد كه شعار عدالت محورى را مطرح كرد؛ نگذاشت به فراموشى سپردنِ اين شعار بشود يك سنت. اين شعار مطرح شد و ذهن‏ها را به خودش متوجه كرد. خوشبختانه مردم هم فهميدند، خواستند، دوست داشتند و رأى دادند. اين كار، كار مهمى است. بنابراين عدالت‏محور بودنِ اين دولت حرف بزرگى است؛ طرح اين شعار به عنوان محور حركت دولت، يك كار جديد است؛ خودش يك تحول است؛ به اين پايبند باشيد.»

    ايشان در همان ديدار نيز بستذكرهاي هوشمندانه‌اي بيان كردند و آنچنان كه در روز 14 خرداد سال جاري، عدالت، معنويت و عقلانيت را اضلاع مكتب امام(ره) برشمردند، در سال 84 نيز خاطرنشان كردند: «اگر بخواهيم عدالت به معناى حقيقىِ خودش در جامعه تحقق پيدا كند، با دو مفهوم ديگر بشدت در هم تنيده است؛ يكى مفهوم عقلانيت است؛ ديگر معنويت. اگر عدالت از عقلانيت و معنويت جدا شد، ديگر عدالتى كه شما دنبالش هستيد، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانيت به‏خاطر اين است كه اگر عقل و خرد در تشخيص مصاديق عدالت به‏كار گرفته نشود، انسان به گمراهى و اشتباه دچار مى‏شود؛ خيال مى‏كند چيزهايى عدالت است، در حالى‏كه نيست؛ و چيزهايى را هم كه عدالت است، گاهى نمى‏بيند.»
    بازخوانی رئوس بيانات رهبر انقلاب در ديدار با هيئت دولت‌هاي نهم و دهم/ از حمايت‌هاي گفتماني تا انذارهاي گفتماني

    ایشان در ادامه نیز ضمن تاکید بر جدا بودن عقلانیت و محافظه کاری از یک دیگر، در ادامه به مقوله عدالت جدا از معنویت نیز اشاره کردند و فرمودند: «اگر عدالت را از معنويت جدا كنيم - يعنى عدالتى كه با معنويت همراه نباشد- اين هم عدالت نخواهد بود. عدالتى كه همراه با معنويت و توجه به آفاق معنوىِ عالم وجود و كائنات نباشد، به رياكارى و دروغ و انحراف و ظاهرسازى و تصنع تبديل خواهد شد؛ مثل نظامهاى كمونيستى كه شعارشان عدالت بود.»

    و در پایان این دیدار نیز شاید مهم ترین هشدار مقام معظم رهبری به دولت تازه تاسیس نهم این عبارات بود:

    «دسته‏ى دوم دشمنان درونى‏اند؛ يعنى آفت‏ها، بيمارى‏ها و ميكروب‏ها. مرگ ما بيش از آنچه ناشى از اين باشد كه ديگرى بيايد ما را بكُشد، ناشى از اين است كه در درون خودمان اختلافى به‏وجود مى‏آيد. غالباً مرگ‏هاى ما ناشى از ويروسى، ميكروبى، بيمارى‏يى و سلول عاصى‏اى است كه سرطان درست مى‏كند؛ كمتر ناشى از اين است كه كسى بيايد آدم را بكُشد. دولت اسلامى هم همين‏طور است؛ بايد مواظب دشمن‏هاى درونى‏اش باشد؛ اينها آفت‌هايش است.»

    حمایت قاطع رهبر انقلاب از گفتمان انقلابی دولت/ مواظب غرور و تملق گویی ها باشید/ با فساد و تخلفات مالى بى‏محابا برخورد كنيد

    6 شهریور 85 نیز اعضای هیئت دولت، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند تا از نصایح و مواعظ ایشان در امور مختلف بهره گیرند اما این دیدار با دیدار سال گذشته هیئت دولت با رهبر انقلاب متفاوت بود، چراكه دولت نهم يك سال كارنامه عملكرد داشت.

    از این رو مقام معظم رهبری در این دیدار نكات مهمی با توجه به همين كارنامه و چشم‌انداز پيش رو بيان كردند:

    «فرصت اين روز و روزگارى كه شما بر سر كار هستيد، بسيار فرصت استثنايى و مغتنمى است؛ حقيقتاً از دوره‏هايى است كه ما نظير آن را در گذشته‏ى دوران انقلاب تا امروز كم داشته‏ايم. اولاً، شعارهاى دولت و مسئولان و اهداف تعيين‏شده‏ى آنان كاملاً با مبانى انقلاب و با مبانى اعلام‏شده‏ى امام عزيز ما منطبق است. ثانياً، اين گفتمان در بين مردم به طور محسوسى زنده است و وجود دارد؛ كه وجود اين گفتمان ميان مردم هم، عامل عمده و اصلىِ گرايش آنها به اين دولت و اين رئيس‏جمهور محترم بود. مردم، تشنه‏ى عدالت، تشنه‏ى مبارزه با فساد و تشنه‏ى تمسك به اصول انقلاب بودند، كه وقتى ديدند يك نفر صادقانه اين شعارها را سر دست گرفته و مطرح ميكند، حول محور او جمع شدند؛ خود اين نعمت بزرگى است كه اين تفكر به صورت يك گفتمان مسلط در جامعه درآمد و همچنان ادامه دارد و بعد از روى كار آمدن اين دولت، بحمداللَّه تقويت هم شده است.»

    ایشان در ادامه نیز بر آفت غرور تاکید کرده و فرمودند: «تواضع و نغلتيدن در گرداب غرور هم يكى از شاخصه‏هايى است كه لازمه‏ى اصولگرايى است؛ ما در معرض اين هستيم. ببينيد عزيزان! شماها در موضع بالايى قرار داريد و مورد احتراميد؛ افراد پيش شماها ميآيند و تعريف و تمجيد ميكنند - بعضى از روى اعتقاد، بعضى بدون اعتقاد - براى اينكه شما خوشتان بيايد. ما خودمان بايد مواظب باشيم حرفهايى كه در تمجيد و ستايش ما ميزنند، اينها را باور نكنيم. ما بايد به درون خودمان نگاه كنيم: «الانسان على نفسه بصيرة»؛ نقصها، مشكلات و كمبودهايمان را نگاه كنيم و فريب نخوريم. اين فريب خوردن، انسان را در دام و گرداب غرور مى‏اندازد. اگر انسان خودش را بد برآورد كرد، آن وقت ديگر نجات پيدا نمي‌كند.»

    رهبر انقلاب در پایان نیز بر رویکرد انقلابی دولت در مبارزه با فساد تاکید کردند: «مسئله‏ى ديگر، مبارزه‏ى با فساد همراه با قاطعيت است. الان خوشبختانه رويكرد دولت و آقاى رئيس‏جمهور طورى بوده كه كسانى كه تمايل به فساد دارند، مرعوبند؛ اما اگر كار صحيح و واقعى انجام نگيرد، كم‏كم اين رعب شكسته ميشود و اين ابهت از بين ميرود؛ ميل به فساد در يك جاهايى وجود دارد. با فساد و تخلفات مالى بى‏محابا برخورد كنيد. البته عرض كرديم بى‏محابا و با شجاعت و قاطعيت برخورد كردن، معنايش بى‏درايتى در نوع برخورد نيست! اينها را بايد با هم جمع كنيد. هر دو طرفِ اين كفه‏ى متوازن بايستى ديده بشود.»

    اولین شاخصه دولت شما وفادارى به مبانى امام و انقلاب است/ يكى از بزرگ‌ترين لغزشگاه‌ها غرور است

    اما در همان روزهایی که بیش از هر زمان دیگری دولت انقلابی نهم مورد تخئطه ها و تخریب های جریان‌های ضد انقلاب داخلی و خارجي و برخی از گروه ها و جریان های موازی اصولگرایی بود، رییس جمهوربه همراه اعضای هیئت دولت، در 4 شهریور 86 برای سومین بار خدمت رهبر انقلاب رسید.

    در این دیدار نیز وجه پر رنگ و شاخص صحبت های ايشان، تاکید بر گفتمان انقلابی و ارزشمدارانه دولت بود:

    «تقريباً دو سال است كه شماها مشغول خدمتيد. در اين دو سال، آنچه كه من از رفتار اين دولت تلقى كردم، اينهايى است كه عرض مى‏كنم و تصور مى‏كنم ناظران برخوردار از انصاف هم - كه اكثريت نزديك به اتفاق ملت ايران هستند - همين دريافتها و برداشتها را داشته باشند: اولاً مسئله‏ى پايبندى به اصول و ارزشهاست كه خيلى شاخص مهمى است. دولت، هم در قول و شعار - كه مهم است - و هم در عمل، نشان مى‏دهد كه به اصول انقلاب و ارزشهاى انقلاب پايبند است.... شايد در مرور زمان و در دوره‏هاى مختلف، غبارهايى بر روى اين اصول نشست؛ اما امروز انسان مى‏بيند كه اين اصول از هميشه شفافتر، زنده‏تر و برجسته‏تر مطرح است؛ در زبان شما و در شعارهاى شما و در برنامه‏هايى كه اعلام مى‏كنيد، اينها مطرح مى‏شود و شماها چون مسئول هستيد، آنچه كه مى‏گوييد، در مقام حرف باقى نمى‏ماند و يك خط و شيار و عمقى را در جامعه به‏وجود مى‏آورد؛ اين طبيعت مسئوليت است.»
    ایشان در ادامه تصریح کردند: «شعارهاى شما، فضاى اصولگرايى و فضاى ارزشهاى انقلابى و فضاى وفادارى به مبانى امام و انقلاب را بر جامعه حاكم كرده است؛ اين خيلى چيز باارزشى است. اولين و مهمترين شاخصه‏ى دولت شما اين است.»

    در عين حال، رهبر انقلاب در اين ديدار نيز مشابه ديدار سال گذشته نسبت به آفت غرور هشدار داده و خاطرنشان کردند:

    «وظيفه‏تان در قبال اين موفقيت‌ها چيست؟ وظيفه‏تان شكر است؛ شكر خداست. مبادا كسى از شما - چه آقاى رئيس‏جمهور، چه يكايك حضرات - تصور كنند كه اينها را شما بوديد كه انجام داديد. نه، خداى متعال بود كه به شما اين توفيق را داد. هركارى كه شما كرديد به توفيق الهى بود، با قوّتى بود كه خدا به شما داده بود، با شوقى بود كه خدا در دلتان گذاشته بود، با فرصتى بود كه خدا براى خدمتگزارى به شما داده بود. مبادا غرور ما را بگيرد؛ كه يكى از بزرگترين لغزشگاهها غرور است؛ كه انسان بگويد منم كه اين كارها را كرده‏ام و منم كه اين چيزها به ذهنم رسيد. انسان وقتى به عملكردهاى خودش نگاه مى‏كند و به تجربه و در طول زمان لغزشهاى خودش را، اشتباهات خودش را و ساده‏نگريهاى خودش را در مى‏يابد، آن وقت مى‏فهمد كه آن‏جايى كه موفقيتى بدست آمد، آن موفقيت كار چه كسى بود؛ والّا اگر قرار بود ما خودمان باشيم، همه‏اش همين لغزشها و بى‏توفيقيها و اينها بود! البته انسان لغزشها و اشتباهات خودش را خيلى زود نمى‏فهمد؛ به‏مرور مى‏فهمد.»

    ایشان در ادامه تصریح کردند: «اگر يك‏جايى، موفقيتى هم از ما ديده شد و كار خوب و درستى هم اگر از ما سر زد، اين جز به توفيق الهى و به كمك الهى نبوده. بنابراين در چاله‏ى غرور نيفتيد كه بيرون آمدن از اين چاله خيلى دشوار است و كمك الهى را لازم دارد.»

    گفتمان عمومی دولت حفظ ارزش‌هاست که بسیار با ارزش است/ گرایش های سکولاریستی در بدنه دولت متوقف شده است/ اتقوا من مواضع التهم؛ بهانه به دست دیگران ندهید

    2 شهریور 87 دولت احمدی نژاد برای چهارمین بار خدمت مقام معظم رهبری رفتند. اما آنچه که باز هم در میان سخنان رهبر انقلاب پر رنگ بود، تاکید بر گفتمان انقلابی و اصولی دولت از سوي ایشان بود:

    «خصوصيت و امتياز دوم كه در اين دولت هست، شعار و گفتمان كلى اين دولت است كه منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ اين خيلى چيز باارزشى است. اين را هيچكس نمى‏تواند نديده بگيرد. هر دلبسته‏ى به انقلاب، اين را قدر مى‏داند؛ هر كسى كه پيشرفت كشور را با هدايت انقلاب و با كارگردانى انقلاب تصور مى‏كند، بايد اين را قدر بداند.»

    ایشان در ادامه تصریح کردند: «ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، مي‌ديديم كه بعضى از كسانى كه مرتبط با مسئولين بودند يا حتى خودشان مسئول يك بخشى بودند، كأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل ديگران شرمنده‏اند و خجالت مي‌كشند كه حقايق انقلاب را بر زبان جارى كنند يا آنها را پيگيرى كنند يا به آنها اهميت بدهند! اين براى يك جامعه خيلى بلاى بزرگى است؛ اين را شما نداريد ... ‏روند غرب‏باورى و غرب‏زدگى را كه متأسفانه داشت در بدنه‏ى مجموعه‏هاى دولتى نفوذ ميكرد، متوقف كرديد؛ اين چيز مهمى است.»

    رهبر انقلاب دربخش دیگری از سخنانشان به نکته بسیار مهم دیگری در این رابطه اشاره فرمودند: «گرايش‏هاى سكولاريستى - كه متأسفانه باز داشت در بدنه‏ى مجموعه‏ى مديران كشور نفوذ مى‏كرد - جلويش گرفته شد. نظام انقلابى، بر مبناى دين و بر مبناى اسلام و بر مبناى قرآن شكل گرفته و به همين دليل از حمايت ميليونى اين ملت برخوردار شده و جانهايشان را كف دست‌شان گرفته‏اند و جوان‌هايشان را به ميدان‌هاى خطر فرستاده‏اند؛ آن وقت مسئولان يك چنين نظامى دم از مفاهيم سكولاريستى بزنند؟! «يكى بر سر شاخ و بن ميبريد»؛ يعنى خودشان بنشينند و بنا كنند بنِ اين‏مبنا و قاعده را كلنگ زدن! خيلى چيز خطرناكى بود. خب، الحمدللَّه اينها جلويش گرفته شد ... گفتمان عمومى دولت اينهاست؛ به طور خلاصه: زنده‏كردن و بازسازى برخى خصوصيات جوهرى انقلاب و منطق امام؛ و مقابله‏ى با كسانى كه مي‌خواستند اين ارزش‌ها و اين مفاهيم اساسى را منسوخ كنند، يا از بين ببرند، يا ادعا ميكردند كه منسوخ شده و از بين رفته؛ اين چيز باارزشى است. اين خصوصيت دوم و امتياز دومى است كه در اين دولت هست.»

    اما رهبر انقلاب سه سال پس از اولين ديدار با اعضاي هيئت دولت نهم و تأكيد بر عدالت‌خواهي توأم با عقلانيت و معنويت، بار ديگر اين موضوع را مورد تأكيد قرار دادند: «بديهى است كه بدون معنويت و بدون عقلانيت، عدالت تحقق پيدا نمي‌كند؛ اين را قبلاً هم عرض كرده‏ايم. اگر معنويت نشد، عدالت تبديل مي‌شود به ظاهرسازى و رياكارى؛ اگر عقلانيت نشد، عدالت اصلاً تحقق پيدا نمي‌كند و آن چيزى كه انسان تصور مي‌كند، عدالت است، مى‏آيد و جاى عدالت واقعى را ميگيرد. بنابراين معنويت و عقلانيت در تحقق عدالت شرط است.»

    فراز پاياني بيانات ايشان لزوم دور ماندن از حواشی خودساخته و بهانه دادن به دست دشمنان بود، به‌طوري كه پس از طرح اظهارات پوچ و بي‌اساس مشايي در مورد دوستي با مردم اسرائيل كه حاشيه‌هاي زيادي توليد كرده بود، رهبر معظم انقلاب با ظرافت خاصي ريشه اين جنس حاشيه‌ها را يعني "قرار گرفتن در موضع تهمت" شناسايي كردند تا روشن شود اگر اين فرد حاشيه‎ساز در ادامه نيز با تكرار اظهارات تأويل برانگيز قصد حاشيه‌سازي دارد، پيش از همه تاكتيكش از سوي رهبري شناسايي شده و پنبه آن زده شده است. رهبر معظم انقلاب در اين ديدار بدون اشاره به فرد خاصي فرمودند: «یك توصيه‏ى ديگر اين است كه بهانه هم دست ديگران ندهيد. من مى‏بينم متأسفانه گاهى بهانه‏هايى هم از طرف خودِ شما داده مي‌شود كه اين را هم بايستى توجه كنيد كه بهانه هم دست ديگران ندهيد؛ مراقبت كنيد؛ حزم كنيد. و گفت: "اتّقوا من مواضع التّهم" ... براى خودتان و براى دولت مسئله درست نكنيد و براى جنجال‏آفرينى‏ها - كه كسانى دنبالش هستند - بهانه ندهيد.»

    غرور، سرمنشا انحراف‌هاست / نصیحت علمای دینی را حمل بر دلسوزی آنها کنید/ تأکید مجدد برعدالت‌خواهی توأم با "عقلانیت" و "معنویت"

    به فاصله چند ماه پس از انتخاب تاریخی ملت در 22 خرداد 88، اعضای هیئت دولت جدید بار دیگر خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند. دیداری که 16 شهریور 88 برگزار شد و طی آن رهبر انقلاب ضمن هشدار مجدد در مورد "غرور" فرمودند:

    «بايد شكرگزار باشيد كه مسئوليت بر دوش شماست؛ به‌خصوص آقاى رئيس جمهور بيش از ديگران بايد شكرگزار باشند. و هم شاكر باشيد. هم مغتنم بشماريد و هم بر اثر اين شكرگزارى، تواضع‌تان را بيشتر كنيد. مفتخر باشيد به رأى مردم، مستظهر باشيد به رأى مردم؛ اما مغرور نشويد، كه اگر خداى نكرده غرور به سراغ ماها آمد، آن وقت انحراف‌ها و انحطاط‌هاى گوناگونى را در پيش پاى خودمان خواهيم ديد. مراقب باشيد؛ اين از آن دام‌هاى بزرگ شيطان است. معمولاً بعد از پيروزى‏هاى بزرگ، خطرهاى بزرگ وجود دارد.»

    ايشان در ادامه نیز برای سومين بار در طی سال‌های اخیر بر لزوم توجه دولت بر مقوله عدالت توأم با "عقلانیت" و "معنویت" تاکید کردند: «در عدالت، هم عقلانيت بايستى مورد توجه باشد، هم معنويت. اين را ما قبلاً هم عرض كرده‏ايم. اگر معنويت با عدالت همراه نباشد، عدالت مي‌شود يك شعار توخالى. خيلى‏ها حرف عدالت را مي‌زنند، اما چون معنويت و آن نگاه معنوى نيست، بيشتر جنبه‏ى سياسى و شكلى پيدا ميكند. دوم، عقلانيت. اگر عقلانيت در عدالت نباشد، گاهى اوقات عدالت به ضد خودش تبديل مي‌شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد.»

    رهبر انقلاب در پایان نیز در شرايطي كه برخي نشانه‌ها در مورد بي‌توجهي دولت به نظرات مراجع و علما وجود داشت، فرمودند: «نصيحت علماى دينى را قدر بدانيد، مغتنم بشماريد. گاهى علماى دين، بزرگان دين، مراجع حتّى، نصايحى مي‌كنند، درباره‏ى مسائلى توصيه‏هايى مي‌كنند؛ اين را مغتنم بشمريد؛ اينها را حمل بر محبت و علاقه‏مندى بكنيد. ما مي‌دانيم، آقايان، بزرگان علمايى كه هستند - حالا گوشه كنار كسانى بر خلاف اين معنا باشند، او مورد محاسبه‏ى ما نيست - و امروز در مناطق مختلف، در مراكز حوزه‏هاى علميه‏ى بزرگ و در شهرستان‌ها هستند، اينها همه طرفدار نظام جمهورى اسلامى و قدردان نظام جمهورى اسلامى‏اند. مى‏بينند كه نظام جمهورى اسلامى چقدر در جهت پيشرفت اهداف اسلامى كار كرده و دارد كار مي‌كند و تلاش مي‌كند، تلاش‌هاى شما را هم مى‏بينند، كمك‌هاى شما و خدمات شماها را هم دارند مشاهده مي‌كنند. يك وقت توصيه‏اى مي‌كنند، از روى علاقه‏مندى است، از روى دلسوزى است؛ اينها را خيلى بايد قدر دانست. همچنين نخبگان دانشگاه‏ها هم همين جور.»

    از مهم ترین خصوصیات دولت پایبندی به مبانی انقلاب است/ مواظب باشید ارزش‌ها را رها نکنید

    8 شهریور 89 رهبر انقلاب برای ششمین بار میزبان دولت احمدی نژاد و کابینه وی بودند و در اين دیدار نیز بر ارزشمند بودن گفتمان انقلابی دولت تاکید کرده و خواستار حفظ آن شدند:

    «اين را شما افتخار بدانيد كه الحمدللَّه به مبانى انقلاب پايبنديد و به اينكه شعارهاى انقلاب را قبول داريد و مي‌خواهيد اجرا كنيد، افتخار مي‌كنيد؛ اين توفيق بزرگى است. يكى از مهم‌ترين خصوصيات اين دولت اين است كه شعارهاى خودش را شعارهاى انقلاب قرار داده و به اين، احساس سربلندى و افتخار مي‌كند.»

    ایشان تصریح کردند: «مردم هم به خاطر همين به شما اقبال كردند؛ اين هم معلوم باشد. مردم به اين شعارها دلبسته‌اند، علاقه‌مندند. شعار عدالت‌طلبى، براى مردم جذاب است؛ شعار اجتناب از اشرافي‌گرى، براى مردم شعار مطلوب و شعار جذابى است؛ يا شعار خدمت‌رسانى به مردم، يا شعار استكبارستيزى، يا شعار ساده‌زيستى، يا شعار كار و تلاش و خدمت به مردم؛ اينها چيزهايى است كه مردم دوست مي‌دارند و اينها را مي‌خواهند. يك جامعه و يك كشور و يك ملت بيدار از مسئولينش اين چيزها را مطالبه مي‌كند: مطالبه‌ى عدالت، مطالبه‌ى انصاف، مطالبه‌ى خدمت، مطالبه‌ى ارتباط صميمى با مردم، مطالبه‌ى دين، پايبندى به ارزش‌هاى دينى، پايبندى به شرع. اين چيزها را مردم مي‌خواهند و دوست مي‌دارند. شما هم بحمداللَّه اين شعارها را داده‌ايد، مردم هم قبول و اقبال كرده‌اند؛ اين را مغتنم بشماريد.»

    رهبر انقلاب در ادامه خواستار حفظ این ارزش‌ها از سوی دولت شدند: «در زمينه‌ى جهت‌گيرى‌هاى كلى و كلان دولت توصيه‌ى من اين است كه اين جهت‌گيرى‌ها را با شدت، با حدت و با تعصب حفظ كنيد. از اين جهت‌گيرى‌ها انصراف پيدا نكنيد: جهت‌گيرى دين، جهت‌گيرى اخلاق، جهت‌گيرى عدالت، جهت‌گيرى خدمت، جهت‌گيرى مقابله و مبارزه‌ى با استكبار و زورگويان عالم... اينها بايد جهت‌گيرى‌هاى كلى شما باشد؛ يعنى اينها را از دست ندهيد و رها نكنيد.»

    تاکید بر لزوم پایبندی دولت بر حفظ ارزشها/ برای خدا کار کنید/ شایسته نیست دولت اسیر حاشیه ها شود

    اما در آخرین دیدار هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب که سال جاری در 6 شهریور ماه 1390 برگزار شد، در بيانات ايشان ضمن تأكيد بر موارد قبلي، وجه انذارگونه كاملاً ‌مشخص بود، به‌طوري كه رهبري در عين اينكه مشابه ديدار سال گذشته از شعارهاي عدالت‌خواهي، استكبارستيزي، ساده زيستي، مقابله با ويژه‌خواري و اشرافي‌گري به‎عنوان شعارهاي جذاب و دليل اقبال مردم به رئيس‌جمهور ياد كردند اما در مورد ميزان پايبندي به اين شعارها در دولت مطلبي بيان نكردند و به هشدار در مورد عدول نكردن از اين شعارها اكتفا كردند: «علت اقبال مردم به دولت و به رئيس جمهور - چه در سال 84، چه در سال 88 - اين شعارها (شعارهای انقلابی) بود. يعنى مردم به اين شعارها دلبسته‌اند و نياز به آنها و ضرورت آنها را احساس مي‌كنند. از اين شعارها دست برنداريد …مراقب باشيد در روش‌ها، در اظهارات، در نوع برخورد، در نوع عملكرد، از اين شعارها تجاوزى صورت نگيرد.»

    ایشان در ادامه نیز بر لزوم "کار برای خدا" توسط دولت‎مردان تاکید کرده و با تكرار همان توصيه چند سال قبل مبني بر اينكه هر توفيقي از جانب خداست و نبايد انسان را مغرور كند، فرمودند: "كار را براى خدا بكنيد. نه اينكه چون مردم دوست دارند، اين كار را بكنيد؛ نه. اگر هدف اين شد كه دل مردم را به دست بياوريم، ناكام خواهيم ماند «لأقطعنّ امل كلّ ءامل غيرى»؛ اين حديث قدسى است، كه در ذهنم اينجور است كه با سند معتبرى از قول خداى متعال نقل شده كه فرموده: من قطعاً اميد آن كسى را كه به غير من اميد ببندد، قطع خواهم كرد. ما بايد اميدمان به خدا باشد، براى خدا كار كنيم؛ منتها مي‌دانيم كه كار براى خدا جاذبه دارد. اين شعارها، شعارهاى الهى است. اگر چنانچه اين پايبندى‌ها سست شود، اگر نسبت به اين شعارها تقيد و پايبندى كم شود، توفيقات الهى هم سلب خواهد شد. بسيارى از اين موفقيت‌هايى كه شما در ميدان عمل داريد، و از اول انقلاب تا امروز هرچه كه موفقيت بوده، به خاطر اين است كه توفيقات الهى شامل حال بوده و اين كمكِ الهى است. اگر كار براى خدا نباشد، اين موفقيت‌ها از ما گرفته خواهد شد. همان شور و نشاط و تلاش و خدمت صادقانه و بدون توقع مزد و منت بايد ادامه پيدا كند. اين يك نكته‌ى اصلى است."

    ديدار امسال هيئت دولت با رهبر انقلاب در شرايطي برگزار شد كه حاشيه‌هاي اطراف دولت نسبت به شش سال گذشته بيشتر از هميشه بود؛ بخشي از اين حاشيه‌ها در اثر ناديده گرفتن توصيه سه سال قبل ايشان مبني بر دوري كردن از مواضع تهمت شكل گرفت و بخش ديگر نيز در اثر محور شدن يك فرد حاشيه‌ساز در دولت كه دو سال قبل رهبري انتصاب او به‌عنوان معاون اول رئيس‌جمهور را موجب سرخوردگي حاميان رئيس‌جمهور خوانده بودند.

    با اين حال، رهبر انقلاب بر اساس سيره خود در دوران دوم خرداد كه در مواجهه با انحراف‌ها مشي شفاف‌سازي را در پيش مي‌گرفتند، در اين ديدار نيز به‌عنوان نمونه، ايراني‌گري در دولت را از زاويه‌اي متفاوت مورد نقد قرار دادند و صورت مسئله جديد و قابل تأملي را باز كردند. ايشان ضمن تأکید بر دفاع از ایران در برهه تاریخی "ایران بعد از اسلام" به جای "ایران قبل از اسلام" بار دیگر به دوری دولت از حواشی خود ساخته تاکید کردند: «سعى كنيد دچار حاشيه‌سازى‌هاى مسئله‌دار نشويد ... واقعاً شايسته و سزاوار نيست كه حواشى‌اى به وجود بيايد؛ حالا چه حواشى‌اى كه خود شما گاهى اوقات بى‌توجه به وجود مى‌آوريد، چه آنهائى كه ديگران به وجود مى‌آورند و شما هم تسليم آنها ميشويد؛ از اين حواشى بايد پرهيز كرد. نگذاريد در فضاى كشور، در فضاى بين دولت و مردم، درگيرى‌ها و دلهره‌هائى به وجود بيايد كه شماها را از كار باز بدارد.»
» بازگشت | تاریخ : 1 اردیبهشت 1403 | توسط : admin | بازدیدها : 3 137 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA