فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   Aletaha.ir RSS

نشریه طاها شماره 161

    بسم الله الرحمن الرحیم

    شعر ولایت


    یكی از خطیبان قمی و شاعر آئینی این شهر به نام حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی ، در مورد مدح حضرت آقا اين شعر زيبا را سروده است .

    دیشب این طبع، بی‌قرار شما / خواست عرض ارادتی بكند
    دست كم از دل شكسته‌تان / واژه‌هایم عیادتی بكند
    ***
    چشم بد دور ، عمرتان بسیار / كس نبیند ملالتان آقا!
    ما نمردیم خون دل بخوری / تخت باشد خیالتان آقا!
    ***
    چیست روباه در مصاف شیر؟! / چه نیازی به امر یا گفته؟!
    تو فقط ابرویی به هم آور / می‌شود خواب دشمن آشفته
    ***
    هست خاموشی‌ات پر از فریاد / در تو آرامشی است طوفانی
    «الذی انزل السكینه» تو را / كرده سرشار از فراوانی
    ***
    واژه‌ها از لبت تراویدند / پرصلابت ، پرعاطفه ، پرشور
    آفریدند در دل مردم / عزت ، آمادگی ، حماسه ، حضور
    ***
    این حماسه همه ز یمن تو بود / گرچه از آن مردمش خواندی
    رهبرا! تا ابد ولی محبوب / در دل عاشقان خود ماندی
    ***
    سهم دلدادگان تو سلوی / قسمت دشمنان تو سجیل
    رهبری نیست در جهان جز تو / كه ز امت چنین كند تجلیل
    ***
    نسل سوم چو نسل اول هست / با شعف با شعور با باور
    جاری است انقلاب چون كوثر / هان! «فصل لربك وانحر»
    ***
    گرچه در باغ سینه‌ات داری / لطف‌ها ، مهرها ، محبت‌ها
    گفتی اما نمی‌روی چو حسین / تا ابد زیر بار بدعت‌ها!
    ***
    ناگهان در نماز جمعه شهر / عطر محراب جمكران گل كرد
    بغض تو تا شكست بر لب‌ها / ذكر یا صاحب الزمان (عج) گل كرد
    ***
    جان ایران! چه شد كه جانت را / جان ناقابلی گمان كردی؟!
    آبروی همه مسلمانان / اشك ما را چرا درآوردی؟!
    ***
    جسم تو كامل است ، ناقص نیست / می‌دهد عطر یك بغل گل یاس
    دستت اما حكایتی دارد... / رحم الله عمی العباس!
    ***


    طهران در آخرالزمان در بیان امام صادق (علیه السلام)


    بدان ای مفضل در حوالی ری کوه سیاهی ست که در دامن ان شهری بنا شده است که طهران نامیده شود و ان است زورا که قصرهایش مثل قصرهای بهشت و زنهایش مثل حور العین است بدان ای مفضل ان زنها متلبس به لباس کفار میشوند ودر هیئت ظالمان میباشند و به محل سکونت شوهر ها کفایت نمیکنند و از ایشان درخواست طلاق میکنند و مردها به مردها و زنها به زنها اکتفا میکنند و مردها شبیه به زنها و زنها شبیه به مردها میشوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی پس دراین شهر سکونت مکن و مسکن برای خود قرار مده چون محل فتنه است پس از انجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی مثل روباه و بچه اش فرار کن.
    به گزارش «شیعه نیوز» ، درباره تهران و ری و زورا که برخی از محدثین آنرا تهران نامیده اند روایاتی زیادی آمده است که بخشی از آنها را محمودی گلپایگانی در کتاب پیرامون ایران و طهران جمع آوری کرده اند.
    در همین رابطه در منتخب التواریخ ص 875 آمده است:
    امام صادق علیه السلام فرمودند :
    ای مفضل ایا میدانی زورا کجا واقع شده است؟
    عرض کردم خدا و حجتش داناترند.
    فرمود : بدان ای مفضل در حوالی ری کوه سیاهی ست که در دامن ان شهری بنا شده است که طهران نامیده شود و ان است زورا که قصرهایش مثل قصرهای بهشت و زنهایش مثل حور العین است بدان ای مفضل ان زنها متلبس به لباس کفار میشوند ودر هیئت ظالمان میباشند و به محل سکونت شوهر ها کفایت نمیکنند و از ایشان درخواست طلاق میکنند و مردها به مردها و زنها به زنها اکتفا میکنند و مردها شبیه به زنها و زنها شبیه به مردها میشوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی پس دراین شهر سکونت مکن و مسکن برای خود قرار مده چون محل فتنه است پس از انجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی مثل روباه و بچه اش فرار کن.
    همچنین در مناقب العتره ابن فهد حلی آمده است:
    رسول خدا صل الله علیه واله وسلم فرمودند :
    وای بر امت من از شورای کبری و شورای صغری
    عرض شد این دو شورا چه وقت خواهد بود؟
    فرمود شورای کبری بعد از وفات من برای غصب خلافت برادرم و حق دخترم برپا خواهد شدو شورای صغری در غبیت کبری و در زورا (تهران) برای تغییر سنت من و تبدیل احکام واقع خواهد شد.
    در کنز العمال ج۱۴ ص ۲۲۹ نعمان بن بشیر روایت کند که : پیش از ساعت ظهور فتنه هایی بروز میکند همچون اینکه شب تار باشد و شخص در صبح مومن بوده و چون شب فرا رسد کافر گردد و یا شب کند در حالی که مومن بوده و صبح کند در حالی که کافر شده استو گروهی دین و اخلاق خود را هب متاعی ناچیز از دنیا بفروشند.

    آمار رخدادهاي امنيتي شهر كربلا در نيمه شعبان

    پليس كربلا از دستگيري 42 تروريست، كشف و خنثي‌سازي 16 بمب و شهيد و زخمي شدن بيش از 100نفر در نيمه شعبان خبر داد.
    به گزارش ابنا ، «عثمان الغانمي» فرمانده عمليات "الفرات الاوسط" كه مسئوليت تأمين امنيت شهر كربلا در نيمه شعبان را بر عهده داشت، با اعلام اين خبر خاطرنشان كرد: علي‌رغم تدابير شديد امنيتي و كشف عمليات متعدد تروريستي در شهر كربلا، تعداد زيادي از زائران اباعبدالله الحسين(عليه السلام) در نيمه شعبان شهيد و زخمي شدند.
    وي در نشستي خبري كه ظهر امروز در شهر كربلا برگزار شد، افزود: در عمليات تروريستي روزهاي اخير كربلا بيش از 10 نفر شهيد و بالغ بر 100 نفر زخمي شدند.
    فرمانده پليس كربلا تعداد زياد زائران را از عوامل سختي عمليات تأمين امنيت زائران نيمه‌شعبان دانست و اظهار داشت: در عين‌حال در روزهاي اخير چندين خودروي بمب‌گذاري شده، قبل از ورود به كربلا شناسايي و عوامل تروريستي آن دستگير شدند.
    در همين رابطه «امال‌الدين مجيد الهر» استاندار كربلا از حضور بيش از 6 ميليون زاير در 5 روز گذشته در شهر كربلای معلا خبر داد.
    وي افزود: از اين تعداد 250 هزار نفر از كشورهاي مختلف اسلامي، اروپا و آمريكا به زيارت حرم مطهر امام حسين(عليه السلام) و حضرت عباس(عليه السلام) در نيمه شعبان مشرف شدند.

    یک آپارتمان درمقابل کشف حجاب!

    یك كارچاق كن سرویس های جاسوسی در واكنش به افشای ماجرای دریافت پول از رژیم سعودی، اعلام كرد كه متهم كنندگان وی خود از دولت آمریكا پول می گیرند و حتی در این راه حاضر شده اند كشف حجاب كنند!
    نوری زاده چندی پیش با مساعدت سفارت و استخبارات رژیم سعودی كنفرانس مخفیانه ای را در لندن برگزار كرد كه در آن شماری از سران گروهك های تروریست و تجزیه طلب نظیر كومله شركت داشتند و از جمله از خوزستان به عنوان عربستان و متعلق به رژیم سعودی نام برده شد. خبر برخی اظهارات در كنفرانس و پول های دریافت شده از رژیم سعودی به سرعت لو رفت و فریبا داودی مهاجر كه نگران بود به خاطر حضور در این حلقه بدسابقه زیر علامت های سؤال تازه ای قرار گیرد، به انتقاد از كنفرانس پرداخت. او عملا نوری زاده را مواجب بگیر رژیم سعودی خواند تا خود را تبرئه كرده باشد اما نوری زاده كه هنوز از سؤالات درباره نقش آفرینی در سناریوی امنیتی «مدحی» و «الماس فریب» رهایی نیافته، این بار از خیانت یك شركت كننده كنفرانس (داودی مهاجر) به خشم آمده و متقابلا برخی اخبار پشت پرده را فاش كرد. او می گوید قرار نبوده محتوای كنفرانس رسانه ای شود.
    وی فاش كرد كه داودی مهاجر در آمریكا حاضر شده در ازای تامین خانه و زندگی كشف حجاب كند. نوری زاده به داودی مهاجر گفت: «شما كی هستید كه از من منابع مالی می خواهید؟ شما وقتی آمدید آمریكا با روسری! منابع مالی تان كی بود؟ كی به شما آپارتمان داد كه روسری تان را برداشتید؟ هزینه كنفرانس ها بسیار كمتر از مبلغی است كه به عنوان بورسیه در آمریكا به شما پرداخت شده است بنابراین وقتی حساب كتاب باز می كنید بدانید با كی طرف هستید. خود را نخود هر آش نكنید و در جاهایی كه از حد و حدود شما بالاتر است دخالت نكنید این را به بانوی محترم (داودی مهاجر) می گویم و به بقیه كه در این مورد اظهارنظر می كنند.»
    به دنبال این افشاگری متقابلاً علی افشاری (داماد داودی مهاجر) كه خود در دریافت مواجب علنی از سازمان های ضد ایرانی آمریكا گوی سبقت از همقطاران ربوده، دست به كار شد تا از «شرافت سیاسی»! خود و داودی مهاجر دفاع كند.
    یادآور می شود داودی مهاجر از همكاران نشریات و احزاب اصلاح طلب پس از مدتی حضور در آمریكا در یك شوی تلویزیونی در صدای آمریكا اقدام به برداشتن روسری كرد!
    به دنبال این افشاگری متقابلاً علی افشاری (داماد داودی مهاجر) كه خود در دریافت مواجب علنی از سازمان های ضد ایرانی آمریكا گوی سبقت از همقطاران ربوده، دست به كار شد تا از «شرافت سیاسی»! خود و داودی مهاجر دفاع كند. افشاری ادعا كرد زندگی مادرزنش در آمریكا از «دستمزد زحمات و كار بدون استراحت در بنیادهای غیردولتی آمریكا» تامین می شود.


    مثلث مقابله با بدحجابی

    مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان، در ارائه روش‌های بنیادین مقابله با بدحجابی، خانواده آموزش و پرورش و صدا و سیما را مثلث مبارزه با بدحجابی دانست.
    حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن راستگو در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، یکی از ویژگی‌ کشورهای اسلامی و شرقی را اصالت خانواده معرفی و اظهار داشت: در این کشورها کودک در محیط صمیمی خانواده رشد می‌کند.
    * نقش خانواده
    این استاد حوزه گفت: اگر خانواده بتواند پایه‌های درست تربیتی را از همان کودکی ایجاد نماید، بسیاری از معضلات و مشکلات که می‌تواند گریبان‌گیر نسل آینده شود،‌ برطرف گردد.
    مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان گفت: اگر خانواده بتواند پایه‌های درست تربیتی را از همان کودکی ایجاد نماید،‌ بسیاری از معضلات و مشکلات چون بدحجابی در جامعه برطرف می‌شود.
    وی عفاف و حجاب را یکی از امور ضروری که از کودکی باید به آن پرداخته شود، معرفی و ادامه داد: ‌یکی از مهم‌ترین راه‌های تربیتی در عرصه عفاف و حجاب، پاکی درون است که روش الگویی، مهم‌ترین کمک را در این عرصه تربیتی ایفا می‌کند.
    مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان ادامه داد:‌ در این روش مادر، پدر، خواهر و برادر در مرحله نخست مهم‌‌ترین الگوی رفتاری برای کودکان هستند و بستگان، همسایگان و دوستان در حلقه‌های بعدی الگویی قرار دارند.
    وی با بیان این که اگر کودک در حلقه نخست، تربیتی درست و کاملی نسبت به عفاف و حجاب داشته باشد، بسیاری از اقدامات تربیتی در آینده لازم نیست گفت: مادر، خانواده و اقوام بهترین الگو برای دختران هستند و برای تثبیت این آموزه‌ها، استفاده از وسایل کمک‌ آموزشی چون قصه، نقاشی، کاردستی، فیلم و کارتون و.... می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.
    * آموزش و پرورش
    این روحانی فعال در عرصه تربیت کودکان با اشاره به نقش آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب، در میان دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی‌های تربیتی می‌تواند مقوله حجاب را از مدارس ابتدایی آغاز و با آنهایی که نسبت به این مسئله کوتاهی می‌کند، بدون این که شخصیت دانش‌آموزان تخریب شود، با زبانی نرم دانش‌آموزان را به این اصل مهم پایبند کند.
    مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان اضافه کرد‌: اگر آموزش و پرورش بخواهد با اجبار دانش‌آموزان را به عفاف و حجاب دعوت کند،‌ تأثیر منفی در آنها می‌گذارد.
    * صدا و سیما
    وی همچنین نقش صدا و سیما در این عرصه را مورد توجه قرار داد و گفت: صدا و سیما باید در پخش فیلم‌های خارجی دقت کند تا کودکان الگوی نامناسبی برای خود انتخاب نکنند؛ این دقت باید در برنامه‌های تولید داخل نیز وجود داشته باشد.
    وی همچنین به اهمیت لقمه حلال و فضای تربیتی کودکان در تربیت آنها اشاره و تصریح کرد: لقمه حرام، شرکت در مجلس لهو و لعب، موجب نابسامانی روانی و معنوی کودکان می‌شود و بنیان اعتقادی و معرفتی انسان را تخریب می‌کند.
    * مؤمنان و دلسوزان وارد عرصه شوند
    وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های نیروی انتظامی در مبارزه با بدحجابی، با بیان این که نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار مبارزه با این مسئله باشد،‌ گفت: نیروی انتظامی یک قوه قهریه است که نمی‌تواند بدحجابی را از جامعه بردارد، در این شرایط مؤمنان باید وارد این عرصه شده و با نصیحت‌های دلسوزانه و زبانی ملایم، به دنبال برطرف کردن این معضل اجتماعی باشد.
    حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با بیان این که، مقابله با خانم‌های بدحجاب باید توسط بانوان صورت گیرد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر بدحجابان، باید توسط بانوانی که در زمنیه روانشناسی آگاهی دارند انجام شود و این کار با صبر و حوصله ادامه یابد.
    سروده‌های برخی شاعران طراز اول هیئت‌های مذهبی تهران در حسینیه دل
    کتاب «از دیار روشنی» و «حسینیه دل» پیرامون سروده‌های هیئت‌های مذهبی به قلم محمدجواد شرافت از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود.
    سید محمدجواد شرافت در رابطه با این آثار به ایکنا گفت: این دو اثر در راستای طرح بررسی شعر آیینی از سوی انتشارات امیرکبیر انجام شده است. در هر بخش از این طرح به بررسی جنبه‌ای از این سروده‌ها پرداخته می‌شود، که من بخش سروده‌های هیئت‌های مذهبی و بررسی اشعار بزرگان این حوزه را معرفی و بررسی کرده‌ام.
    وی در رابطه با موضوع دو اثر گفت: «از دیار روشنی» بررسی سروده‌های 3 شاعر پیشکسوت از خطه خراسان است. محمدجواد غفورزاده، سید رضا موید و غلامرضا شکوهی از شاعران این مجموعه هستند. در این اثر علاوه بر ذکر گزیده‌ای از بهترین آثار آن‌ها، علل توفیق و اقبال عمومی این سرود‌ها و برخی ویژگی‌های اصلی این ابیات ذکر شده است.

    نامه ای به امام زمان (عج): آقا تشریف بیاورید اما روی ما خیلی حساب نکنید!

    می دانیم اگر بیایید ماجرای کربلا وکوفه را تکرار می کنیم. تعارف که نداریم. خودمان را بهتر از هرکسی می شناسیم
    به گزارش مذهب نیوز به نقل از ایسنا نیمه شعبان بهانه ای است برای حسابرسی از خودمان. مایی که منتظران ظهور آن حضرت هستیم. متن زیر نامه ای است به مهدی فاطمه (س)
    آقا سلام!
    می دانم که نامه مان را نانوشته هم می خوانید اما سالروز تولدتان بهانه ای شد تا از غیبت خودمان بنویسیم. همه عمر گفته اند وشنیده ایم که شما غایبید اما آن که غیبت دارید ماییم نه شما. شمایی که رو از ما برگردانده اید وما میان قاب خالی باورهایمان برایتان «عجل لولیک الفرج » می خوانیم بی آنکه لحظه ای بیاندیشیم نکند ما نیز سرباز دجال باشیم.
    برای آمدنت بی تابیم اما از شما چه پنهان آنچه را بر زبان می آوریم عملی نمی کنیم. همین چندی پیش لوح فشرده ای را به دستمان دادند که می گفت«ظهور نزدیکست».
    می بینید آقا؟ برای آمدنت چه ها که نمی کنیم. کاش دروغ هایمان را فشرده می کردیم!کاش رفتارهایمان رنگ ظهور داشت. اما نه؛ ما در مقام عمل شرمنده ایم. می دانیم اگر بیایید ماجرای کربلا وکوفه را تکرار می کنیم. تعارف که نداریم. خودمان را بهتر از هرکسی می شناسیم. چند نفر از ما اگر صحنه ای مانند آنچه در سریال مختار مقابل دارالاماره کوفه در زمان حیات پسر عقیل رخ داد را ببینیم می توانیم اثبات تعهد کنیم؟
    آنجایی که زنی رو به شوهرش فریاد می زد« اگر تو بروی کشته شوی نه باغ داریم ونه شتر ونه ملک ومال ومنال.من با بچه های یتیمت چه کنم؟» وشوهر مومن ومعتقدش چه راحت تسلیم شد ومسلم را رها کرد ورفت.
    آقای من!
    بارها با خودمان چرتکه انداختیم. ما هم اگر جای آن مرد بودیم می رفتیم. این جمله علامت تعجب ندارد. خودمان را خوب می شناسیم.راست می گفت همسرش. اگر مردش کشته می شد چه باید می کرد؟ نه ؛ ما هم متولد کوفه ایم انگار و درون سجل هایمان محل صدورش را کوفه نوشته اند. ما تاب عدالت علی( ع) نداریم. از بیت المال سهم فزون می خواهیم. چشم هایمان باز باز است. گمان نکنید می توانید مانند مولا علی(ع) آتش گداخته کف دستمان بگذارید!
    آقاجان!
    مرزهای درونمان را بارها برانداز کرده ایم وهر چه عجل لولیک الفرج می خوانیم را محک زده ایم. کو؟ کجا؟ تمام ندبه هایمان را که فریاد می زنیم« أَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَالْأَهْواءِ؟ أَيْنَ قاطِعُ حَبائِلِ الْكِذْبِ وَالْاِفْتِراءِ؟ أَيْنَ مُبيدُ الْعُتاةِ وَالْمَرَدَةِ؟ را شنیده اید.اشک می ریزیم اما.....آقا جان شرمنده ایم.اشک هایمان را جدی نگیرید. آقا اگر قرار است بر دروغگو غالب شوید ما با شما نیستیم. یعنی نمی توانیم غلبه کسی بر خودمان را ببینیم. ما روزانه اگر دروغ نگوییم خورشیدمان از غرب طلوع خواهد کرد. این یک مورد تنها نیست. تمام انتظاراتی که از شما داریم علیه خودمان است. حرف ورفتارمان رنگ وبوی دجالی گرفته. مانند آب خوردن سر همدیگر کلاه می گذاریم. نه...ما «عجل لولیک» هایمان واقعی نیست آقا.
    یوسف زهرا!
    عاشوراهایمان را که می بینید؟صورت های خیس از اشک هایی که برای جدت حسین(ع) بی شباهت به آسمان بارانی نیست. آقا خودمان را می گوییم. خیلی روی این اشک هایمان حساب نکن. بدتر از اینها را هم ریخته ایم.یادتان هست آنجایی که کلاه سر یک بنده خدایی گذاشته بودیم تا دوزار بیشتر کاسب شویم و بعد لو رفتیم؟ یا اصلا" روزی که پای پسرمان زخمی شده بود؟ ما وابسته به دنیاییم لطفا اشک هایمان را معنوی نبینید. اصلا" حالا که این نامه بین ما وشما می ماند بگذارید اعتراف کنیم آن شبی که برای عاشوراهایی اشک می ریختیم رقابت بود. مگر نمی دیدید محمدآقا، همسایه مان چگونه زار می زد؟ نمی شد او در گریه کردن از ما سبقت بگیرد. می شد؟فردا اهل محل چه می گفتند؟
    آقا! یک وقت زبانم لال ما را به چشم حبیب وزهیر وقاسم وعلی اکبر نبینید! به خاطر خودتان می گوییم. می خواهیم تخمین قوایتان اشتباه نباشد. ما حتی اصغر هم نیستیم. راستی همان شب عاشورا،آن واعظ بالای منبر یادتان هست؟ می گفت حسین( ع) مظلومترین مظلومان است. چرا؟ حسین که عباس (ع) داشت مظلوم بود شمایی که ماها داعیه علمداری تان را داریم مظلوم نیستید؟ حسین (ع) که عون وعبدالله وجعفر داشت را مظلوم می دانند وشمایی که....نه نخواهید بیش از این از خودمان بنویسیم. مگر در کربلا آنهایی که مقابل پسر فاطمه(س) ایستادند همان ها نبودند که برایش دعوتنامه فرستادند؟ حسین(ع) را مگر منتظرانش به شهادت نرساندند؟ آقا؛ می ترسیم از این «عجل لولیک الفرج» هایمان! می ترسیم از درونمان. حسین( ع) را مگر مستضعفان شهید نکردند؟ خولی مگر برای دلخوشی همسرش سر نورانی را درون تنور نگذاشت؟ آقا؛ نمی شود همه چیز را نوشت. عصر ارتباطات است. دوره چاپار وقاصد نیست. می ترسیم زبانمان لال، آقا رسول کاسب فضول محل چشمش به این نامه بیافتد حالا بیا ودرستش کن. می خواستیم بنویسیم ما هم دیدیم که ...... آن روز از دخل آقا رسول پول برداشت. بعد می گفت همسرم آرزوی یک انگشتر دارد. آقا از شما چه پنهان دلمان برایش سوخت وندیده گرفتیم.
    آقا؛ می دانیم نامه زیاد برایتان می نویسند. بیش از اين وقتتان را نمی گیریم. باید برویم.امشب در مسجد محل دعای کمیل است. می ترسیم دوستان از ما سبقت بگیرند.برای ریا نمی گوییم.ما هم خوانده ایم« و السابقون السابقون اولئك المقربون فى جنات النعيم» حالا اجر دنیوی هم دارد البته. برای ظهورتان هم دعا می کنیم اما شما هم روی حرفهایمان فکر کنید.راستی تولدتان مبارک. در شهرما آمل به بهانه تولد شما جشنی برپاست. منکراتش را به بزرگواری خودتان ببخشید. می گویند یک شب که هزار شب نمی شود. زیاده عرضی نیست.شما را به خدا می سپارم.

» بازگشت | تاریخ : 6 اردیبهشت 1403 | توسط : admin2 | بازدیدها : 4 030 | نظرات : 0

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

اضافه کردن نظر جدید

    
نام شما :
ایمیل شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی :
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید :

 
    

2013 © Designed by: ALETAHA | سرویس RSS خبری : RSS خبری RSS خبری | ALETAHA